XIII 22 Terug naar Greenfalls

Derde deel, tweede cyclus. Blijkbaar gaan Jigounov en Sente dezelfde weg op als Van Hamme en Vance deden in de eerste cyclus. De lezer zo lang mogelijk aan het lijntje houden met spannende, elkaar opvolgende delen.

XIII zit samen met Jones en Carrington opgesloten in het oosten van Afghanistan, Banitsjistan. Julianne is ondertussen het wachten op de bereidheid van XIII beu en speelt een spelletje met hen. Jones moet een pijltje werpen naar een map van de VS. Gevolg: in het stadje dat de pijlpunt raakt worden mensen in een lijnbus afgeslacht. Willen ze soortgelijke acties voorkomen dan is het tijd om wat loslippiger te worden. XIII besluit om mee te helpen. Ondertussen doet de gravin zelf ook aan sporenonderzoek en komt ze in het vaarwater van Julianne en haar kompanen.

Men is dus nog steeds op zoek naar wat XIII betekende voor de stichting van de VS. Naast de Mayflower zou er nog een andere schip richting VS zijn vertrokken met gematigde Nederlanders. Rond dat en zoveel meer draait het verhaal in dit derde deel.

De spanning is ook in dit verhaal weer te snijden maar de basis van het verhaal doorheen de hele derde cyclus is wat bij de haren getrokken en zorgt ervoor dat het geheel vrij verwarrend overkomt. De info wordt ook slechts met mondjesmaat gelost waardoor je uiteindelijk van twee naar drie schepen gaat die zo snel mogelijk naar het beloofde land wilden gaan en dat één van die voorouders via-via een familielid is van XIII. Enfin, je snapt het plaatje al, zeker? Ik hoop dat de scenarist zelf nog de bomen door het bos ziet en ons in het vervolg van dit verhaal meer duidelijkheid kan geven. Maar net als bij de eerste cyclus is het aangeraden om, eens deze teneinde is, gewoon alle verhalen nog eens uit je rek te halen en allemaal na elkaar te lezen. Dan worden er zoveel dingen duidelijk!!

We zijn wel nog niet aan het einde van de tweede cyclus, alhoewel je soms wel eens het gevoel hebt dat het raadsel dicht bij opgelost is. Maar dan krijg je weer een wending waardoor je hele verhaallijn weer overhoop wordt gegooid en je je conclusie sterk dient aan te passen.

Kortom: een spannend verhaal, maar benieuwd in welke richting de scenarist Sente ons nu weer wil sturen. Jammer dat we daar weer minstens een jaartje op moeten wachten.