Bankgeheimen USA 6 Rode maffia

Het allerlaatste deel van Bankgeheimen USA is een feit. Het laatste tweeluik krijgt een verrassende afsluiter die je het boek doet sluiten met een onverzadigd gevoel. Jammer dat men deze reeks stopt, want door deze lezer zeer gesmaakt.

Mike, ondertussen terug gekeerd naar het ouderlijk huis, en zijn moeder Julia zijn in beschermende bewaking geplaatst. Het moordonderzoek op New-Yorkse advocaat Sam Simpson breidt zich verder uit. Franck Capelli kan maar niet verteren dat de vermoedelijke daders steeds kunnen ontkomen en zijn jonge collega Horowitz moet dat ontgelden. Franck probeert verbanden te leggen tussen feiten die ogenschijnlijk totaal niets met elkaar te maken hebben. Hij komt tot niets concreet en vraagt zich af of hij nog in staat is om helder te analyseren. Tot de stenen beginnen te rollen. De moord op Sylverberg zorgt ervoor dat het één en ander duidelijk wordt.

Richelle heeft het. Hij kan een verhaal vertellen dat je in spanning houdt. Dat hij dit al eerder heeft bewezen weten we dankzij reeksen als 'Achter de schermen' en het momenteel nog lopende Oorlog en Liefde waarvan bij Casterman net het zesde deel is verschenen.

'Bankgeheimen USA' is een spin-off van 'Bankgeheimen' waarvoor Richele ook de scenario's voor schreef. In beide reeksen zorgden tweeluiken voor afgeronde verhalen maar in USA blijven de hoofdpersonages mee evolueren met de verhalen. Dit zesde deel zorgt dus voor een waardige afsluiter van 'Bankgeheimen USA'. 'Bankgeheimen' zelf werd in 2009 al ten grave gedragen.

In het kort: Prachtige reeks die eerstdaags nog eens helemaal uit de kast zal gehaald worden om te herlezen.

Recensie van deel vijf door Beus kan je hier vinden.