De kleine prins (Standaard / Ballon) 5 De planeet van de astronoom
6 De planeet van de Globus

De kleine prins begeeft zich van planeet tot planeet om te strijden tegen de slang. De slang probeert heel het universum de duisternis in te slepen, wat inhoudt dat de planeten gedood worden. De prins wordt vergezeld door een kleine vos die praat en het dan ook niet kan laten om al eens sarcastisch uit de hoek te komen. De kleine prins probeert ondertussen op de planeet de slechte invloed van de slang te bestrijden en de planeet te redden.

De planeet van de astronoom brengt de kleine prins naar een planeet waarvan de bevolking afhankelijk is van een bepaalde groente. Maar het gaat slecht met de oogst en de prins vermoedt al bijna onmiddellijk dat de slang er iets mee te maken heeft. Al vlug hoort hij over een vreemde eend in de bijt, een man die niet geïnteresseerd was in de oogst, maar de sterren wou bestuderen. De rest van de gemeenschap begreep dit niet en verstootte hem eigenlijk. Hij trok zich terug, maar heeft nu wel een belangrijke rol te spelen om de oogst te redden. Maar kan de prins hem wel overtuigen om zijn pesters te helpen?

Het zesde boek, de planeet van de globus, stuurt de prins naar een planeet waar grote ogen rond zweven en zich eerder vijandelijk opstellen. De aanwezige bevolking probeert hen uit hun buurt te houden met licht, veel licht, maar dit heeft onverwachte bijverschijnselen. De prins gaat proberen om heel deze situatie recht te trekken voor er onherroepelijke gevolgen plaatshebben.

Waar ik in het vorige nummer nog vond dat er te pas en af en toe te onpas gesmeten wordt met magie, is dit hier veel gematigder. Het resultaat zijn veel gebalanceerder verhalen, die mij ten zeerste bevallen. Deze prins mag wat mij betreft nog wel een dozijn avonturen beleven. Mijn kleine familiegenoten malen hier niet veel om en verslinden deze uitgaves gewoon.

In het kort: dit niveau aanhouden en het wordt een topreeks.