Marlysa 5 De wonderdoener

Marlysa en Bragal wachten in het paleis op de meester om hem te confronteren. Ze moeten echter vluchten door zijn overmacht. Een definitieve confrontatie kan echter niet ver meer af zijn, temeer daar de Xians met een heel leger onderweg zijn om Marlysa bij te staan in haar taak...

In dit vijfde deel rondt Jean-Charles Gaudin de lopende verhaallijnen netjes af. Hij weet het behoorlijk spannend te houden in dit deel omdat niet iedereen is wie men dacht dat hij was, en de macht van de meester kan al eens iemand tot het andere kamp bekeren... Ook het feit dat nu eindelijk het mysterie rond het masker zal uit de doeken gedaan worden, de kaft van dit deel spreekt boekdelen, zorgt ervoor dan dit album zijn beloftes min of meer inlost. Welja, min of meer... dit album maakt in elk geval veel goed na de vorige zwakkere delen, en de ontknoping is toch enigszins verassend. Gelukkig maar.
Toch had deze cyclus, de "cyclus van de oorsprong", gerust een album korter mogen zijn, want in albums 3 en 4 gebeurde te weinig om het boeiend te houden. Ook de belofte van een 2de cyclus lijkt niet direct het perfecte idee. Als Gaudin problemen heeft om een langere cyclus boeiend te houden, is een vervolg misschien niet aan te raden, temeer daar alle vragen ingelost zijn. Op het einde van dit album blijft niet bepaald een gevoel over van "en hoe gaat het nu verder". Wel, we moeten niet te pessimistisch zijn, misschien heeft hij wel een uitstekende, frisse invalshoek bedacht voor die nieuwe cyclus? Afwachten dus!