Paradox 1 De oneindige mens

Er is een redelijk bekende uitspraak van Captain Janeway (Star Trek Voyager) die luidt als volgt: "Since my first day on the job as a Starfleet captain I swore I'd never let myself get caught in one of these godforsaken paradoxes - the future is the past, the past is the future, it all gives me a headache."
En deze strip heet niet voor niets Paradox. U weze gewaarschuwd!

We volgen een jonge professor Edwel Conrad die de wetten van het universum aan het herschrijven is. Hij probeert bewijzen te vinden voor zijn multipliciteitswet (parallelle universa), maar hij wordt plots geconfronteerd met toekomstige Edwels, of laten we zeggen oudere Edwels uit andere universa. Dus hij weet dat hij het bewezen heeft.. euh.. zal bewijzen en het werkt.. of beter het zal ooit werken want het werkt nu ook. Zijn andere ik's doen dit om hem en zijn geliefde, Elsa, te beschermen want andere tijds- en universumreizigers hebben er alles voor over om hem te stoppen, ook moord. Waardoor Edwel het reizen door tijd en ruimte niet meer zou kunnen uitvinden en de moord ook nooit zou kunnen plaatsvinden.. eh.. wel denk ik. Welkom in een wereld vol paradoxen.

Dit is een strip waar je je aandacht toch echt wel moet bijhouden of je bent niet meer mee. Maar als je aandachtig bent, blijft het allemaal wel overzichtelijk en snap je het verhaal wel, ook al zitten al die paradoxen er in. Dus je moet geen schrik voor een hoofdpijn hebben, hoor. Daarnaast wordt de spanning vakkundig opgebouwd: zal één van de moordaanslagen lukken en is dat eigenlijk erg want als je kan reizen door tijd en ruimte kan je misschien wel gewoon een andere Edwel inschakelen... of toch niet? Maar de meest prangende vragen blijven wel: Waarom willen ze de ontdekking van Edwel stil leggen? En wie zit er achter?

Qua tekenstijl is dit gedetailleerd realistisch. Samen met de nette inkleuring, geeft dit een functionele stijl die het verhaal ondersteund. Goed zonder een hoogvlieger te zijn.

In het kort: intrigerende start.