Godfried van Bouillon (Servais) 2 Deel 2

Zoals in de recensie over het eerste deel reeds gezegd, Godfried van Bouillon was één van de leiders van de Eerste Kruistocht naar het heilige land. Na de verovering werd hij de machtigste man van Jeruzalem tot hij één jaar later vergiftigd werd. Dit verhaal komt uitgebreid aan bod in de strip, maar Servais graaft dieper.

De oorlogsfotograaf, Benoït, kreeg in zijn jeugd te Bouillon te maken met racisme omdat zijn vader moslim was en zijn moeder had laten zitten. Nu, bij de opening van zijn fototentoonstelling, wordt hij terug geconfronteerd met die achtergrond door Mady. Mady was een vriendinnetje van op school en ze waren elkaars maatjes, tot het schoolse toneelstuk over Godfried roet in het eten smeet. Benoît moest de tegenstander van Godfried spelen en dit was het draaipunt waarbij het racisme volop tot uiting kwam in het dorp. Het mocht nu, vonden de medeleerlingen, want ze moesten oefenen voor het toneelspel. Langzaam aan wordt het steeds benauwder en beklemmender voor Benoît. De aanstoker was diegene die de rol van Godfried speelde, Thierry. En Thierry is ondertussen getrouwd met Mady. Wanneer ze op de opening van zijn tentoonstelling aanwezig is, kan Benoït niet anders dan met haar afspreken. Ze voelen elkaar nog steeds goed aan en het knettert nog steeds tussen hen. Maar Thierry is nog steeds de man van Mady en hij is vandaag nog altijd wie hij was als kleine gast. Wat en wie gaat het als eerste begeven?

Gelijklopend met dit verhaal beginnen we ook tekenen van de keerzijde van de medaille van Godfried te zien. Zijn kruistocht, zijn acties waren ook niet bepaald vredelievend. Terwijl hij bij ons bekend staat als held, heeft zijn naam een bijzonder negatieve klank in de moslimwereld.

De gelijklopende thema's van deze twee verhalen, vlechten de twee in en door elkaar. Hierdoor lopen de gevoelens bij de verhalen ook door elkaar en mengen ze zich onderling. En dit zorgt er voor dat je echt voelt dat het verhaal van Godfried eigenlijk niet zo mooi is. Het is straf en prachtig gedaan hoe Servais hier alles verstrengeld heeft tot één ervaring, zonder dat de verhaallijnen ooit onoverzichtelijk worden.

Zoals we bijna gewoon zijn ondertussen, heeft Servais dan ook nog voor een aantal prachtige pareltjes gezorgd.

In het kort: indrukwekkend getekend en een schitterend verhaal. Meer van dat!