January Jones 6 Het graf van de Zeppelin

January Jones bestaat al meer dan twintig jaar, toch is dit nog maar het zesde avontuur van deze Nederlandse pilote. De reeks is aan een tweede jeugd begonnen sinds de heropstart van het stripblad Eppo. Gelukkig maar, want January Jones beleeft haar avonturen in een scharnierpunt van de vorige eeuw: de jaren dertig. Eén van de weerkerende slechteriken is dan ook een Duitse in dienst van de führer: Dritta Reich, de persoonlijke pilote van Hitler.

De klare lijn tekeningen van Eric Heuvel zijn prachtig, ze zien er eenvoudiger uit dan ze in werkelijkheid zijn. De scenario’s van Martin Lodewijk zijn net zoals die voor agent 327: een mix van actie, avontuur, humor en doorspekt met historische weetjes en cameos of bijrollen voor bekende personen. Lodewijk zorgt er zelfs voor dat een geleerde uit agent 327 als jonge professor een rol krijgt in dit verhaal!

Dit keer vinden we January terug in New York waar ze in central park de ontvoering van Nikola Tesla, net kan verhinderen. Blijkbaar willen de Duitsers de hand leggen op een duivels wapen dat door de bekende fysicus wordt ontwikkeld. Wanneer X-1, een geheimagent in dienst van Roosevelt, hen vergezeld naar Teslas kamer wordt de geleerde toch ontvoerd. Misschien is er een verband met de vreemde verdwijningen van pakketboten: de boten verdwijnen, maar de bemanningen en de passagiers worden op totaal andere plaatsen teruggevonden. Alle sporen leiden richting Duitsland.

Dit is een vliegtuigstrip, dus we zien weer diverse speciale modellen passeren, daarnaast hebben de auteurs ook hun fantasie de vrije loop gelaten met als toppunt het “flug-reich”, een soort vliegdekschip, maar dan een vliegende zeppelinversie! Om alle mysteries te ontrafelen krijgen January en X-1 zelfs de hulp van Einstein.

Dit album kon me veel meer bekoren dan het vorige, misschien moesten de auteurs weer even opwarmen nadat de serie jarenlang had stilgelegen. Hopelijk zijn we nu vertrokken voor nog meer nieuwe verhalen!