Elsje 7 Gelukkig is nadenken meer iets voor als je later groot bent

Elsje is een kind van haar tijd en dat is een onweerlegbaar feit! De eerste pagina’s staan bol van de grappen waarin het digitale sociale leven van dit overbekende lieve meisje centraal staat. Facebook, Twitter, WhatsApp,... ze beheerst het allemaal; en omgekeerd beheersen de ‘social media’ haar helemaal. Geen dag, of uur gaat voorbij zonder een biep of tuut. Ze laat het trouwens niet na om de digitale mogelijkheden te misbruiken in haar voordeel. Onnodig gezegd dat dit weer tot heel wat dolkomische situaties leidt.
Hercules en Valkema laten het niet bij dit ene thema. Dat zou misschien ook wel vervelend worden, meer dan 250 gags lang. Een ander thema dat de auteurs aansnijden is dat van de leerkracht. Eerst in de vorm van een oorlogsveteraan die stevig de discipline komt introduceren in de klas van Elsje en later in de vorm van wat zowat de domste aller leraressen moet zijn.
Van ijspret over (naakt)strand tot aan het oerwoud… alle thema’s bespreken zou me véél te ver voeren. Er was echter geen thema dat me niet aansprak. Alles wordt zo heerlijk kinderlijk benaderd, waarbij werkelijkheid naadloos overvloeit in fantasie. Je kan als lezer perfect meegaan in de denkwereld van Elsje en haar vriendjes.
De diversiteit aan situaties en grappen heeft me enorm kunnen bekoren. Dit is een boek dat je niet graag langs de kant legt. Meer zelfs, ik nam het gretig meermaals vast om hier en daar nog eens wat bladzijden te herlezen. Wat mij betreft een van de betere gag-reeksen die een breed publiek kunnen aanspreken.

Ook grafisch zit het snor. De balans tussen tekening en grap zit goed. Wat ik ook leuk vind, is dat de tekenaar de gezichten van de vader, moeder en psycholoog van Elsje verborgen laat. Op een creatieve en steeds wisselende manier worden we het hele album lang in het ongewisse gelaten over hoe die er nu eigenlijk uitzien. Het verhoogt de leespret omdat je toch steeds stiekem verlangt naar een glimp van deze toch wel belangrijke nevenpersonages.

Besluit: nadenken is meer iets voor als je groot bent, behalve als je Elsje leest, dan moet je je (hoofdzakelijk) beperken tot eindeloos genieten! Alweer een méér dan geslaagd album erbij in deze reeks!