100 Heinz hoogtepunten 9 Niks mis met de Sint

100 Heinz hoogtepunten is een reeks die in pocketformaat wordt uitgegeven. Deze kleine boekjes zijn handig om mee te nemen op trein- of busreis en die 'verloren' uren prettig op te vullen met wat humor en gelach.

Heinz is trouwens de stripkat die tekenaars Windig en De Jong opvoeren in deze thematisch opgestelde verzamelboekjes van Heinz-cartoons. Elke cartoon brengt een nieuwe situatie waarin Heinz de draak steekt met gevestigde waarden, met zichzelf of zijn omgeving. Steeds opnieuw wordt er ergens wel iets of iemand voor schut gezet. Niet dat het ooit grof of shockerend wordt, maar het trekt vanalles net genoeg in het belachelijke dat je naast je lachbuien soms wel eens denkt van: hey, daar heeft ie eigenlijk wel een punt.

In dit deel komt de Sint en de periode er rond (Kerst en Nieuwjaar) aan de beurt, of beter de commotie die rond de feestelijkheden gemaakt wordt. Hoe sommigen de feesten maar belachelijk vinden tot men zelf iets krijgt, de hele commercie er rond, het publieke geheim over wie de Sint is,... genoeg stof om 100 cartoons te vullen. Eén enkele keer kreeg ik zeer sterk de indruk dat ik dezelfde pointe al eens gezien had in het boekje, maar helemaal te vermijden is dat natuurlijk niet, als alles over één thema gaat. Buiten deze enkeling was de keuze van cartoons super en heb ik heerlijk gelachen en genoten.

Het is jammer dat deze boekjes over deze periode gaan. Het is daardoor net iets minder geschikt als cadeau tijdens de feestdagen, want dan is al het geloop en ergernis al achter de rug. Maar als je van licht absurde humor gecombineerd met een vleugje cynisme en sarcasme dan moet je dit toch echt wel een kans geven.

In het kort: ideale antigif voor de over-the-top vrolijkheid van de kerstperiode.