XIII Mystery 6 Billy Stockton

In deze spin-off reeks staat er in ieder deel een personage uit de hoofdreeks XIII centraal. Het is een manier om bepaalde figuren extra diepgang te geven. Tot nog toe werd er altijd gekozen voor belangrijke nevenfiguren maar deze keer staat Billy Stockton centraal, misschien lijkt dit wel een vreemde keuze want hij speelt alleen maar mee in het derde album van de reeks: “alle tranen van de hel”.
Billy Stockton zat samen met XIII opgesloten in Plain Rock. Billy zat er levenslang vast omdat hij zomaar zonder aanleiding zes mensen heeft doodgeschoten met een karabijn. Hij kan XIII overtuigen om hem mee te nemen tijdens zijn ontsnappingspoging maar die loopt voor Billy verkeerd af. De eerste pagina van dit verhaal komt eigenlijk overeen met een van de laatste pagina’s uit “Alle tranen van de hel” terwijl de laatste pagina van dit verhaal aansluit met hoe Billy XIII kan overtuigen om hem mee te nemen tijdens zijn ontsnapping. Als alles anders was verlopen kon Billy wel degelijk een belangrijke rol hebben gespeeld in de hoofdreeks! Tussen deze pagina’s gaan we dieper in op het leven van Billy dat al tragisch verliep tijdens zijn prille jeugd. Hij verliest zijn ouders tijdens een vliegtuigongeluk en wordt dan bij een oudtante geplaatst die het meer doet voor de rijkelijke vergoeding (want de ouders van Billy waren de eigenaars van een groot bedrijf) dan uit liefde voor de kleine Billy. Zo groeit Billy op in een boerderij in Oklahoma in the middle of nowhere. Veel sympathie voel je niet voor die boeren al is Billy ook geen lieverdje, hij is blijkbaar toch niet helemaal onbeschadigd uit het vliegtuigongeluk gekomen! Dit blijkt vooral op tienjarige leeftijd, als hij in het bos een gewonde militair vind, die op zijn overleden moeder lijkt. Die geschiedenis loopt dan nog goed af maar legt wel al de kiemen bloot van wat later tot een uitbarsting moet leiden. Doordat Erin, de jonge vrouw, de schoondochter wordt van Judge Allenby, is de link naar de hoofdreeks meteen gelegd!
Dit is een van de sterkste albums van deze toch al sterke reeks! Bollée en Cuzor leveren hier prachtig werk af!