Urbanus 156 De advocaat van de duivel

Na een verwarrend begin, de acteurs van dit verhaal weten blijkbaar niet goed met welk verhaal ze deze maal moeten uitpakken, start vanaf pagina 9 het verhaal zoals we in de titel kunnen lezen. De duivels in de hel vervelen zich wat en zijn het beu om nonnetjes te martelen. De advocaat van de duivel moet op zoek naar echte zondaars en die komt natuurlijk bij niemand minder uit dan bij de familie Urbanus. Eufrazie en Cesar hun ziel zijn het geld niet waard maar die van Urbanus daarentegen... En Urbanus zou Urbanus niet zijn mocht hij niet het onderste uit de kan willen halen. Hij zorgt er dus voor dat zijn ziel per opbod wordt verkocht. De advocaat wint alsnog de veiling door een bedrag van 11 miljoen 587.703 euro en 8 cent te bieden. Zo verslaat hij God met één cent. En dan gaan de koppen pas aan het rollen.

Het is dus ook nu weer een typisch Urbanus-verhaal. De gekte druipt van de pagina's af en de absurditeit viert hoogtij. Als je dacht dat Willy Linthout, een van de meest gezapige mensen van de Vlaamse stripwereld, het nu wel voor bekeken zou houden, slaat dus weer eens serieus de bal mis. Het blijft me verbazen hoe de man nog altijd deze toch wel ongewone humor kan volhouden.

Het verhaal is niet direct mijn favoriet uit de reeks maar behoort tot de betere middelmaat. Niets kan natuurlijk tippen aan de eerste albums, maar dat is dan weer eerder te wijten aan de leeftijd van ondergetekende die is opgegroeid met de Hittentitten en het frietkotmysterie.

Om kort te zijn: Een half uurtje genieten als je dit soort humor kan pruimen. Waarschuwing: lezers van Jommeke, gelieve zich te onthouden. ;-)

En voor diegenen die toch iets meer willen weten over de titel: De advocaat van de duivel is in het proces van heiligverklaring, een door de rooms-katholieke kerk aangestelde persoon die argumenten verzamelt en voordraagt tegen de voorgenomen heiligverklaring.
Dit heeft niets te zien met dit verhaal, maar is wel een leuk weetje!