Alleen 8 De arena

‘Alleen 8 - De arena’ is net uit, en de jeugd zal het geweten hebben. Dupuis verspreid gretig de nodige reclame voor deze nieuwste telg in een memorabele reeks.

De 5 protagonisten van dienst worden samen met de kinderen van Markstad weggevoerd naar het nieuwe Salem. Daar worden ze onderworpen aan proeven die zullen beslissen over de ‘familie’, weergegeven aan de hand van nummers, waarin ze zullen terecht komen. 8 wil zeggen de slavernij, 7 geeft bepaalde privileges. Zullen Dodji, Leila, Terry, Yvan en Camille de arena überhaupt overleven? En zo ja, wacht hen dan de slavernij of toch de vrijheid? Heel wat vragen die dienen beantwoord te worden. En Vehlmann zou Vehlmann niet zijn, moest het daarbij blijven. Zo wordt het de kinderen extra moeilijk gemaakt omdat de leiders van de stad denken dat een van hen de messias van het Kwaad is. Bovendien blijkt de Limbus, de plaats waar de zielen terechtkomen van kinderen die op tragische wijze zijn overleden, door bepaalde personen naar hun hand te kunnen worden gezet. Je ziet: meer dan genoeg stof te lezen.
Ik ga heel eerlijk zijn: tot enkele dagen geleden kende ik deze reeks enkel van naam en van de recensies hier op de site. Nu vind ik het jammer dat deze boekjes zolang uit m’n gezichtsveld (en boekenkast) bleven.
Deze strip wordt gepositioneerd als een jeugdstrip, maar de taferelen die zich in het verhaal afspelen zijn vaak bijzonder gruwelijk. Zeker als je een beetje dieper doordenkt over hoe wreed de kinderen die erin meespelen, zijn voor elkaar. De fantasie die ze aan de dag leggen om het de anderen moeilijk te maken, tart elke verbeelding. De machtsverhoudingen die zich in de echte wereld afspelen, blijken ook in deze dimensie een belangrijke rol te spelen en zijn eigenlijk niet echt een stichtend voorbeeld voor onze jeugd.
Los daarvan moet gezegd dat Vehlmann een vlot lezend verhaal heeft gemaakt waar verveling niet kan optreden. Gezien de grote diversiteit aan proeven waaraan de kinderen worden onderworpen, zullen vele jeugdige lezers zich op een of andere manier aangesproken voelen, waardoor ook dit album een succes zal worden.

Gazzotti is de man die alles vorm geeft. En hij doet dat op een zeer passende manier. Ondanks de eerder jeugdige uitstraling van de tekeningen, krijgen alle scènes de juiste feeling. Vooral de gelaatsuitdrukkingen zijn me opgevallen. Met een minimaal lijntje slaagt de artiest erin om subtiele gevoelsveranderingen weer te geven. Maar ook met de details zit het goed. Zowel bij de totaalbeelden als in de details zit het snor. Mede in combinatie met een uitstekende inkleuring die goed gebruik maakt van schaduweffecten schenkt Gazzotti ons een visueel aantrekkelijk geheel.
Besluit: ‘Alleen’ weet de aandacht erg goed vast te houden en slaagt erin om nieuwsgierigheid vast te houden. Deel 9 belooft weer heel wat spannends en toch ook wel een radicale wijziging in het geheel. We zullen zien! Hoe eerder hoe beter!