De onthoofde arenden 17 De kastijding van de vazal
18 De ruiter van Angoulesme
INT 9 Bundeling 9

Daedalus geeft 'De onthoofde arenden' terug uit als integrale. Misschien is dit een beetje een gek woord als je weet dat elke 'integrale' slechts twee verhalen bevat, maar toch. Misschien daarom dat de uitgever liever de uitdrukking 'bundeling' gebruikt.

Deel 9 bevat de verhalen 17 en 18, 'De kastijding van de Vazal' en 'De ruiter van Angoulesme'.
'De kastijding' vertelt het verhaal van de jonge Mahaut, de vriendin van de 'vermoorde' Bertille, de broer van Odilon (zie deel 16). Mahaut haar gevolg wordt overvallen en zijzelf wordt gegijzeld door niemand minder dan de eenoog Ravenaud. Ondertussen is de broer van Mahaut, de moordenaar van Bertille, aangekomen in Engoulesme waar hij zijn opleiding als ridder moet volbrengen. Dame Nolwenn krijgt een vraag voor losgeld en gaat zelf alleen op pad om Mahaut te verlossen. Als heer Donan dit verneemt snelt hij haar achteraan. Odilon is ondertussen op pad om Mahaut op de hoogte te brengen van de situatie en hem te vragen om hem te helpen Mahaut uit de klauwen van die bende rabauwen te redden.

'De ruiter' valt korter samen te vatten. Mahaut is teruggekeerd naar Engoulesme om zijn lessen te vervolledigen. Tijdens een van zijn tochten buiten de muren ontmoet hij Claire van Mondor, een allercharmantste dame die zijn hartslag danig laat versnellen. De moeder van Claire waarschuwt haar dat zij hier nooit mee akkoord kan gaan mocht dit uitmonden tot een relatie tussen beiden. Terzelfdertijd zijn ongure types uit op het leven van Mahaut.

Het eerste verhaal lijkt verschrikkelijk ingewikkeld maar is dat totaal niet. Het kluwen van figuren is voor een serie met al 17 delen (in het Frans 25) niet meer dan normaal. En dat de complotten door de delen heen naar een toppunt moeten gaan staat buiten kijf. De lezer van de reguliere Franse reeks weet ondertussen al waar dat is, maar dat houden we wijselijk voor ons.
Het tweede deel in deze bundeling is een rustigere aflevering.

De stijl van 'De onthoofde arenden' is gewoon gemaakt om een succes te worden in het genre. middeleeuwse toestanden gemixt met wat geweld en seks en je weet zo waar je je mag aan houden. In de periode waarin Pellerin het scenario op zich nam waren er nog heel wat andere reeksen die toen hoge toppen scheerden. Velen zijn er ondertussen wel onderdoor gegaan. Arnoux is ondertussen de derde scenarist van dienst en hij weet het verhaal van de vorige scenaristen prachtig te integreren.

Dit is dus mijn pakkie an. Het soort verhaal, of dit nou middeleeuwen, Romeinse tijd, prehistorie of welke tijdsperiode ook moge wezen, dit is wat ik verwacht van een goede strip. 'De onthoofde arenden' is een reeks die ik al van het begin heb gevolgd en waar ik al vele aangename uren mee versleten heb. En dit is dus nog niet gedaan. Gelukkig!!!