Lincoln 1 Houten kop

Lincoln is een botte kerel die om niets of niemand geeft, zelfs niet om zichzelf. Hij leidt een leven waarin stelen, overvallen, liegen en bedriegen geen onbelangrijke rol spelen. Maar dit alles begint stilaan te veranderen als hij ongewild gezelschap krijgt van niemand minder dan de almachtige schepper: een klein irriterend opdondertje dat moeite heeft overtuigend over te komen. Wat wil je ook? Iedereen denkt immers dat God een struise man met een witte baard is!

Zoals de achterflap van dit boek reeds uit de doeken doet, de familie Jouvray, scenarist Anne-Claire, namen zich voor om eens een western te maken die zich niet op de platgereden paden van het genre verloren rijdt. En daarin zijn ze meer dan geslaagd. De held is helemaal geen held maar eigenlijk een klootzak die de hulp van de goede heer helemaal niet waard is. En God opvoeren als nieuwsgierige sidekick is ook best grappig.
Het scenario leest als een trein. Een sneltrein! Voor je er erg in hebt, zijn de 48 pagina's uitgelezen en heb je je kostelijk geamuseerd. Want, het moet gezegd, de grappen volgen elkaar in hoog tempo op en zijn meer dan geslaagd.
Het simpel ogende tekenwerk van Jérôme is ook best geslaagd. Ook hier zijn ze vernieuwend, want er zijn nog niet veel western strips geweest die niet realistisch of kinderlijk karikaturaal zijn. De hier toegepaste stijl is minder afgelikt en minder gedetailleerd maar wel bijzonder doeltreffend en zeer geschikt voor de sfeer van het verhaal. Een mooie combinatie.
Het enige negatieve dat er te zeggen valt, is dat het boek veel te vlug uitgelezen is en dat het vervolg nog niet in ons bezit is. Laat daar maar vlug verandering in komen!