Chapman 3 Roem en drama

Het slot van dit drieluik is net als de vorige delen. Een documentaire over een held van de F1, de baas van Lotus en de uitvinder van vele toepassingen die het F1 hebben gemaakt tot wat het nu is. Colin Chapman was een man van vele successen en vele ongelukken. Het niet op tijd instappen in het tijdperk van de turbo was één van zijn grootste ongelukken, maar gelukkig staan daar veel meer successen tegenover.

Dit deel behandelt de periode van 1971 tot aan de dood van Chapman op 16 december 1982. Hij stierf op jonge leeftijd. 54 jaar.

Het verhaal is zeker geen pure opsomming van feiten en technische details, integendeel: het loopt zeer vlot en is ook voor de leek aangenaam doorbladeren. Je kan dit lezen als een Michel Vaillant-verhaal, met Lotus als constructeur in plaats van de Vaillante. En dat de strips van Vaillant niet altijd bij de haren getrokken zijn, illustreert het leven van Chapman. Intrige, bedrog en verraad zijn in het autocircuit schering en inslag. Dé Ecclestone bijvoorbeeld komt er uit dit verhaal redelijk bekakt uit.

Het trio Kamenica, Papazoglakis en Paquet, voor mij totaal onbekenden, brengen dit epos prachtig in beeld. Na wat zoekwerk blijken deze dan ook (ex-)medewerkers van niets minder dan de reeks Vaillant en enkele van zijn nevenreeksen. De wereld is toch klein. Ook Denis Bernard, scenarist van dienst, en met vlag en wimpel geslaagd, is ook bij de Vaillant-stal geen onbekende en heeft meegeholpen aan het achtste deel van 'Dossier Michel Vaillant'. Het spreekwoord 'de appel valt niet ver van de boom' is hier echt niet uit de lucht gegrepen.

Chapman is een aangename strip. Niet zwaar op de lever liggend door nutteloze, oeverloze uitleg over hoe zo een bolide nu in elkaar zit. Neen, de strip gaat recht op z'n doel en focust zich op de meest belangrijke momenten uit het leven van de Lotus-baas. Zelfs voor mensen die totaal niets van Formule 1 kennen of ook maar enige interesse hebben voor alles wat op vier wielen rondbolt zou deze 'biografie' nog kunnen bekoren.