Green Lantern: Wedergeboorte 1 Wedergeboorte

Voor een bespreking van dit album is wat uitleg op voorhand een must…
De Green Lanterns zijn leden van een soort intergalactische bewakers, de Green Lantern Corps, die elk een sector van het heelal voor hun rekening dienen te nemen. Hal Jordan is een van de meest gekende aardse Lanterns. In ‘Emerald Twilight’ (1994) veranderde de thuisstad van Hal Jordan bij een gevecht tegen Mongul in een desolate plaats. Hierop probeerde Hal de stad te herstellen met zijn ring, maar de Guardians of the Universe hielden hem tegen omdat hij zijn ring niet voor persoonlijk gewin mocht gebruiken. Als reactie hierop viel hij het hoofdkwartier van de Green Lantern Corps aan. Hij nam de naam Parallax aan en probeerde de hoofdkrachtbron van de Green Lanterns in handen te krijgen. Uiteindelijk werd hij overmeesterd en zijn plek op Aarde werd ingenomen door Kyle Rayner.
In het verhaal Final Night (1996) keerde Jordan weer terug naar zijn leven als held. Hij offerde zich op om de zon, die was gedoofd door de Sun-Eater, weer te doen ontbranden. Na zijn dood werd Jordan de nieuwste incarnatie van het wezen Spectre. Als Spectre deed hij nog in een aantal verhalen mee.
Zoals de titel van dit boek al zegt, gaat het in dit album om de wedergeboorte van Jordan, maar in uitbreiding van het ‘Green Lantern’. Geoff Johns trakteert de fans op een origineel wederoptreden dat afwijkt van hetgeen we gewoon zijn. Verwacht je dus niet aan een eenvoudige verrijzenis of oplossing zoals ‘de ring beschermde hem en bracht hem terug’. De oplossing is echter ook niet van die aard dat er uitgebreid moet verwezen worden naar vorige gebeurtenissen en/of albums.
Het album zit trouwens bol van de verwijzingen naar de eerdere reeksen en albums. De kenners zullen er ongetwijfeld een vette kluif aan hebben om alle min of meer subtiele boodschappen te vinden en te plaatsen. Bovendien tracht John ook het een aantal zaken uit het verleden te verklaren. Ik was best behoorlijk onder de indruk wat de scenarist op deze bladzijden allemaal weet te vertellen.
Ik kon het verhaal, hoewel in het begin soms wat moeilijk om volgen, best wel appreciëren. Er is een evenwichtige mix tussen actie en menselijke interactie. De opeenvolgende gebeurtenissen zitten goed in elkaar en er wordt goed opgebouwd naar een climax. Laat het nu net wel die climax zijn die mij het minst wist te bekoren. Teveel flitsende en explosieve superhelden-gebeurtenissen waarbij alle helden van dienst (en het zijn er nogal wat) onsterfelijk lijken. En dit op een te korte tijdspanne: voor mij hoeft dit niet.

Als je niet oplet, kan je van je stoel geblazen worden door het visuele geweld dat Ethan van Sciver naar je ogen slingert. De tekenaar van dienst is een grafisch meester, dat staat vast. Hij is alle diverse taferelen machtig, gaande van indringende scènes met menselijke interactie over realistische landschappen tot de futuristische ruimtesettings.
Tot slot nog even meegeven dat op het einde van de Deluxe-editie ook nog het verhaal ‘Vlucht’ wordt gepubliceerd. Een mooi extraatje dat handelt over de jeugd van Hal Jordan. Bovendien worden de lezers ook nog getrakteerd op een appendix met tekeningen en het originele script-voorstel van Johns.

Besluit: dit degelijk uitgegeven exemplaar mag zeker niet ontbreken in de boekenkast van de fans van superhelden, en meer in het bijzonder van de liefhebbers van Green Lantern. Wie nog niet thuis is in dit wereldje, raad ik toch aan elders te beginnen...