The Batman Judge Dredd Collection A1 The Batman Judge Dredd Collection

"Ai em de leu". Ik hoor het Stallone zo nog op zijn onnavolgbare manier zeggen in Judge Dredd - de film uit 1995. Van Judge Dredd waren er op dat moment in ons taalgebied enkele strips verschenen in de vroege jaren 80 en 3 strips waarin hij met Batman in de clinch gaat. Daarna zou nog een verhaal in 2 delen verschijnen, en dan bleef het stil. Maar nu is Lion er met een bundeling van de Batman/Judge Dredd-strips.

Voor wie niet weet wie Judge Dredd is: het personage is een creatie van comic-veteraan John Wagner en is een over-the-top Dirty Harry. Dredd is agent, rechter en beul in één in het New York van de 22e eeuw, een extreem gewelddadige wereld waarin extreem gewelddadige straffen de maatstaf zijn. De judges, want er zijn er vele, zijn dan ook geen katjes om zonder handschoenen aan te pakken. Dura lex, sed lex...

Deze bundeling bevat 3 verhalen: Vonnis over Gotham, Vendetta in Gotham en Het ultieme raadsel. Batman moet de strijd aangaan met allerhande van de pot gerukte boeven uit Megacity én tegen de Riddler en Scarface. Gelukkig krijgt hij hulp van Dredd, al is 'hulp' een nogal rekbaar begrip.

Het eerste verhaal, met Judge Death, is meteen ook het sterkste. Veel actie en spanning, leuke gemeneriken, en vooral, fantastische tekeningen van Simon Bisley. Recentelijk verscheen nog "De vier ruiters van de apocalyps" met hem als tekenaar, maar in deze bundeling vinden we een Bisley op het toppunt van zijn kunnen. Judge Death ziet er extreem creepy uit. Ook de nodige humor ontbreekt niet: de verrezen Judge Death werkt op de lachspieren.

Het tweede verhaal is wat minder, zowel qua verhaal als tekeningen. De helft van het verhaal is een knokpartij tussen Dredd en Batman, wat op den duur wel wat gaat vervelen. En vergeleken met Simon Bisley, kunnen we Cam Kennedy's tekeningen alleen maar afdoen als 'verdienstelijke poging'. Niet dat hij slecht tekent, maar hij zit geprangd tussen Bisley en Critchow, wiens stijl nu eenmaal beter aansluit bij het Dredd-personage.
Het derde verhaal kent weer een lekkere, dreigende sfeer.

Batman/Judge Dredd is perfect escapisme en vormt een aardig tegengewicht voor de feel-good kerstsfeer van deze periode.