De strijd om het vuur 1 In de nacht der tijden

Jaarlijks verschijnen er in ons taalgebied een 1500 nieuwe uitgaven. Slechts weinig daarvan gaat over de prehistorie, maar met de collectie Praehistoriae van uitgeverij Daedalus lijkt het tij gekeerd. ‘De strijd om het vuur’ is het eerste deel van de adaptatie van het gelijknamige boek uit 1911 van Joseph Henri Honoré Boex (J.-H. Rosny Aîné). Dit boek werd in 1981 trouwens verfilmd als “La Guerre du feu”, een Canadese film.
Het uitgangspunt van deze reeks is een groep neanderthalers, de Oulhamr, die op een dag door een aanval van een vijandige stam hun heilige vuur zien uitgaan en plots terug rauw vlees en bittere planten moeten eten. Bovendien kunnen ze de punt van hun speer niet meer harden en is het een heel stuk moeilijker geworden om wilde dieren op afstand te houden.
Door de strijd met die andere stam werd hun aantal gedecimeerd en de groep zal enkel kunnen overleven als het vuur wordt teruggebracht. Wie dat kan bewerkstelligen, krijgt de hand van de dochter van de hoofdman zijn zuster, zonder daarvoor een bruidsschat te moeten betalen én zal bovendien de ‘broer’ van het stamhoofd worden met alle voordelen die daarbij horen. Tot grote verwondering van de stam zijn er 2 kandidaten die hun leven in de waagschaal willen stellen. Het belooft niet alleen een strijd om het vuur, maar ook een tussen de 2 rivalen te worden. Spanning verzekerd...

Reeds van bij de eerste bladzijden confronteert de auteur de lezer met de harde werkelijkheid: het is slechts dankzij het vuur dat de mens écht kon opklimmen op de evolutionaire ladder. Neem dat weg uit een (primitieve) groep en plots wordt overleven een heel stuk moeilijker. En dat is waar dit eerste album vooral om draait: het weergeven van de nooit aflatende strijd van de zwakke mens in een uiterst gevaarlijke omgeving waar oerossen, tijgers, mammoeten en nog zoveel meer gevaarlijke dieren de scepter zwaaien.
De auteurs tonen hoe het leven van enkele mannen op tocht (Naoh, vergezeld van 2 jonge krijgers, Gaw en Nam) eruit kan gezien hebben. Ze nemen ons mee langs droge steppen en bergachtige landschappen die krioelen van de levensbedreigende wilde dieren. Ze nemen daar rustig de tijd voor en laten mens en dier ronddwalen in hun natuurlijke habitat. Echt veel wordt er niet verteld, maar dat hoeft ook niet gezien de setting.
De tekeningen zijn prachtig en laten deze lang vervlogen tijd in al z’n facetten zien. Zowel mens als dier als de omgeving krijgen een groot deel van de aandacht waardoor je je als lezer goed kan verplaatsen in de tijd en een stukje van het gevoel dat toen moet geheerst hebben, kan ervaren. De woordeloze gevechten die sommige dieren onderling leveren worden over verschillende bladzijden erg mooi in beeld gebracht. Je merkt duidelijk dat Emmanuel Roudier goed thuis is in het tekenen van dieren.

Besluit: een origineel uitgangspunt in een originele setting maakt van hier een beloftevol album van. Meer van dit!