Dierenriem 10 De kracht van de steenbok

Met enige verbeelding zie je Al Gore op de cover staan van dit album. Het hoofdpersonage Jonathan Silver is dan ook kandidaat voor de presidentsverkiezingen, en dan nog met een groene thematiek! Dit kan toch geen toeval zijn. Jonathan Silver is ook eigenaar van een mysterieus amulet. Het heeft ervoor gezorgd dat hij een bliksemcarrière heeft gemaakt in de politiek. Nu hij gouverneur is van Californië doet hij een gooi naar het allerhoogste ambt. Hij lijkt goed op weg om te slagen in zijn doel. Hij is een bevlogen redenaar, heeft charisma en hij is ook van een onbesproken gedrag. Door zijn focus op een beter milieu trapt hij natuurlijk op de zere tenen van de olielobby, zij hebben dan ook Jeffrey omgekocht. Jeffrey is niet alleen de persattaché van Silver, hij is ook de broer van Silvers vrouw Colleen. Als hij al niet aan een schandaal kan raken, kan niemand Silver tegenhouden. Maar dan raakt Jonathan Silver geïntrigeerd door een zekere Gisel Thompson, een jonge vrouw die het evenbeeld is van Colleen toen hij haar zoveel jaar geleden leerde kennen. Gisel hebben we echter al in andere albums gezien, ze lijkt alle amuletten te verzamelen, en kan door haar eigen amulet van uiterlijk veranderen. Als Colleen door heeft dat haar man zich vreemd gedraagt, stuurt ze Ursula, een privédetective, op hem af. Ook Ursula speelde al eerder mee in deze reeks. Zij was het hoofdpersonage in deel 8 : de techniek van de schorpioen. Zo vinden we eenzelfde scene letterlijk terug in de twee albums. Wel zo gemakkelijk voor de scenarist natuurlijk!
Het leuke van deze reeks is dat ieder verhaal perfect apart te lezen valt, maar na een aantal albums valt het op dat veel personages opduiken in andere verhalen. Dat zorgt er voor dat de magische krachten van de amuletten meer zijn dan een gimmick om toch maar weer de term conceptreeks van stal te kunnen halen. Ik ben echt benieuwd hoe Corbeyran alles zal samenbrengen in het afsluitende dertiende deel, maar laten we niet teveel vooruitlopen, we hebben eerst nog een paar sterrenbeelden te gaan!