Verloren paradijs - Psalm 2 3 Ten zuiden van Eden
4 Eindes

In de vorige recensie waren we positief over deze tweede cyclus. Kan het slot die quotering waar blijven maken? Een belangrijke vraag, want ik vond dit nou net het probleem van de eerste cyclus.

Zoals aangegeven in de vorige bespreking is er een oorlog los gebarsten tussen goed en kwaad en dan betekent dat ook echt de hemel tegen de hel in deze reeks. De mensheid zit er tussen gevangen en wordt hard geconfronteerd met deze realiteit, wanneer de werelden (hemel - aarde - hel) ineens versmelten en aan elkaar gelinkt worden. Vreemde structuren in de lucht blijken schuiloorden te zijn, waar noch de krachten van de hemel of hel kunnen geraken. Maar niet iedereen kan zomaar die structuren bereiken, slechts een aantal kan er heen. Maar ondertussen woedt er wel een oorlog op aarde en mensen willen veiligheid. Het is dan ook niet meer zo duidelijk voor velen wie goed en wie slecht is. De engelen zijn eerder onverschillig, terwijl de demonen graag spelen met de levens van mensen. Geen van beide zijn dus een ideale partner en de mensen staan alleen. Of toch niet helemaal, misschien ligt de oplossing wel bij een gevallen engel, Jacob, en de paar mensen, die zijn vriend zijn geworden.

Het moet gezegd, de reeks is spannend en blijft spannend. De reeks zit ook vol met actie en reactie.. het is dan ook oorlog, waarbij alle partijen tot het uiterste gaan. Dit wordt aangevuld met een beetje magie, een snuifje bovennatuurlijks en heel wat christelijke invloed. Religie speelt nu eenmaal een belangrijke rol in dit verhaal, maar ik kan moeilijk zeggen dat hier zieltjes gaan gewonnen worden voor het ene of andere kamp. De mensen zitten immers gevangen tussen de twee kampen en dat is de slechtste plaats om te zijn.

De tekeningen zijn passend bij de verschillende elementen: de dreiging van de hel, de hemelse architectuur en de realiteit die langzaam aan vernietigd wordt. Af en toe zit er een plaatje in dat grote indruk maakt door het capteren van de kracht en macht van de niet-menselijke elementen. Jammer genoeg wordt dit nog niet heel de strip door volgehouden op dit niveau, maar valt het terug naar een eerder standaard-niveau: niet slecht natuurlijk, maar niet zo mooi als die paar plaatjes.

In het kort: boeiend verhaal dat op verschillende niveaus werkt.