Terug naar Congo 1 Terug naar Congo

Op sommige momenten is een mens zo blij als een klein kind dat een lolly krijgt. Het feit dat er een nieuwe Hermann in de stripwinkels ligt, is daar totaal niet vreemd aan. Hermann heeft altijd kunnen bekoren. Reeksen als 'Jeremiah', 'Commanche', 'Jugurtha' (ok, maar twee delen, maar toch) en one-shots als De Bloedbruiloft of Caatinga zijn dan ook in het collectieve geheugen van elk van ons blijven zitten.

Maar dan bekijk je de cover net iets beter en zie je dat de zoon van Hermann, Yves H., het scenario van 'Terug naar Congo' heeft geschreven en bekruipt je het gevoel dat je bij vorige samenwerkingen ook had: zou het deze maal gelukt zijn?

'Terug naar Congo' vertelt het verhaal van Rémy Georget die op zoek gaat naar zijn verloren nonkel en naar de misdadiger Blom die 18 jaren heeft gebromd in een gevangenis in Sint-Gillis en uit is op wraak. Beiden komen elkaar tegen op een boot die heel wat gelauwerde hoofden naar Congo moet brengen, waaronder niemand minder dan onze Leopold II, de koning met negerbloed aan zijn handen. Wat dan volgt is een achtervolging om de leden die Blom een kopje kleiner wil maken te redden uit zijn klauwen.

Je kan het dus al een beetje lezen uit de manier van samenvatten van het verhaal: de tekeningen zijn weer typisch Hermann, het verhaal jammer genoeg ook weer typisch Yves H. Het scenario rammelt en is zo goed als inhoudsloos en op elk moment voorspelbaar. Het is het zoveelste verhaal tussen goeden en slechten maar deze maal tegen de prachtige achtergrond van dit immense Afrikaanse land met zijn fauna en flora die we allemaal kennen van de Côte d'Or-reepjes. Toch voor de mensen die oud genoeg zijn om zich dit te herinneren, natuurlijk. Ook al blijven Hermanns tekeningen wat flou als het over de flora gaat, bij het tekenen van de fauna gaan alle remmen los, wat prachtige plaatjes oplevert. Dit maakt het des te jammerder dat Hermann zijn zoon Yves H. meer en meer als persoonlijke scenarist wil houden en voor zo goed als alle recente strips laat opdraven. Dit kan tweeërlei uitgelegd worden: ofwel wil hij Yves H. een kruimel laten meepikken van het succes dat hij zelf heeft opgebouwd, ofwel doet hij dit omdat zijn zoon anders wel eens niet aan de bak zou komen. Vermoedelijk ligt de waarheid ergens in het midden.

Voor elke liefhebber van Hermann zal ook deze strip weer veel moois opleveren; mensen op zoek naar een origineel verhaal, kunnen 'Terug naar Congo' beter laten liggen en hun geld aan een andere strip spenderen.