Marina (Matteo) 1 De kinderen van de doge

Als je deze strip in de winkel ziet staan zou je die eigenlijk niet direct ter hand nemen, want hij ziet er niet zo aantrekkelijk uit. Twee droevig kijkende kinderen in zijaanzicht met op de achtergrond een kerk, en dit dan nog in donkere, sombere kleuren. Niet echt een album dat in het oog springt tot je rechtsboven de naam van de scenarist ziet staan: Zidrou! De man heeft in een korte tijd heel wat krediet bij mij opgebouwd. Eerst was hij vooral de auteur van komische kinderstrips zoals “Dokus” of “the boss”. De laatste jaren toonde hij ook een andere kant van zijn talent: hij schreef enkele one shots die aan de ribben bleven kleven. Nu slaat hij een nieuw pad in en wil hij een avonturenreeks lanceren. Dit keer werkt hij samen met Matteo Allemanno, met wie hij eerder al de vroeg gestopte reeks "Requiem" maakte.
Het verhaal speelt zich af in twee tijdsperiodes. Eerst volgen we het verhaal van Marina Dandolo, de dochter van de doge, in 1342. Marina wordt door haar vader geruild tegen de zoon van de Turkse sultan. Zo moet de vrede tussen de twee rijken bestendigd worden. De ruil zal plaats vinden midden de zee maar dan duiken er direct twee problemen op: Zuane, Marina’s broer is ook op het schip zonder dat de doge er van weet, en er is verraad in het spel, zodat zowel de Turken als de Venetianen worden overvallen door piraten. Marina en haar broer worden meegenomen als gijzelaars terwijl de zoon van de sultan dood wordt teruggestuurd naar zijn vader.
Daarnaast speelt het verhaal zich ook af in het hedendaagse Venetië waar we professor Federico Boccanegra volgen, hij is al vijfendertig jaar bezeten dor de geschiedenis van Marina en is nu erg opgewonden omdat men het scheepswrak heeft gevonden van “La Pantegana”, het schip dat toebehoorde aan Marina.
Venetië is een prachtig decor voor een stripverhaal en Matteo bezorgt ons dan ook enkele pareltjes om bij weg te dromen! Het verhaal van Marina zoog me direct mee en laat me al hunkeren naar het vervolg. Het hedendaags deel moet echter nog op gang komen en voegt nog niets toe aan het verhaal. Maar Zidrou heeft me weer eens aangenaam verrast! 2014 is alvast goed begonnen!