Green Lantern (Lion) 1 Sinestro

Lion vertaalde al enkele leuke superheldenverhalen. Maar in tegenstelling tot die afgewerkte verhalen, gaan ze nu ook de lopende losse comics bundelen, na de heropstart van de vele DC-reeksen in de zogenaamde new 52. In deze bundel worden dan ook de eerste zes comics vanGreen Lantern gebundeld die toen zijn verschenen. Er wordt een langere verhaallijn opgestart,maar de eerste vijf delen vormen ook een op zichzelf staand verhaal. Ik heb eerst even een beetje achtergrond opgesnord, want voor mij was dit ook een eerste kennismaking met Green Lantern.

Het intergalactische Green Lantern Corps is opgericht door de Guardians of the Universe, en dient als een intergalactische politiemacht. Naast mensen zijn ook vele buitenaardse rassen lid van dit corps.
Elke Green Lantern beschikt over een zogenaamde Power Ring, die een groot aantal effecten met zich meebrengt. Deze ringen zijn gemaakt met zeer geavanceerde buitenaardse technologie. De Green Lanternringen zijn een van de in totaal negen kleuren ringen, die elk door een andere emotie worden aangedreven. De Green Lanternringen worden aangedreven door wilskracht.
Een ring moet om de 24 uur worden bijgeladen met behulp van een lantaarnvormig apparaat. Vandaar ook de naam “Green Lantern”. Deze lantaarns krijgen op hun beurt hun energie van een centrale krachtbron op de thuisplaneet van de Guardians of the Universe.
Hal Jordan is als mens ook lid van het Green Lantern Corps. Nuja, hij was lid van het corps. Op aarde had hij al de bijnaam van brokkenpiloot, zelfs zijn baas / (ex-) vriendin Carol moet niets meer van hem weten. Zonder ring is Hal maar een gewone sterveling en hij smacht ernaar om terug te kunnen vliegen (met of zonder vliegtuig). Hal krijgt onverwacht een nieuwe kans en ring via Sinestro. Sinestro is eigenlijk een soort afvallige Green Lantern. Hij stichtte de gele orde om zo zijn thuisplaneet Korugar te vrijwaren, maar dat liep compleet uit de hand. Toch kreeg hij een nieuwe kans bij het Green Lantern Corps, en nu zoekt hij Hal Jordan op om met zijn hulp de gele orde op Korugar te verslaan. Daarnaast wordt ook al de basis gelegd voor een langere story arc wanneer de guardians, diegenen die aan het hoofd staan van het Green Lantern Corps, gaan twijfelen over de doeltreffendheid van hun corps. Meer nog: ze denken eraan om het corps niet alleen te ontbinden maar ook te vernietigen!

De eerste vijf boekjes vormen dus een afgewerkt verhaal en zijn prachtig getekend door Doug Mahnke. Het zesde boekje is getekend door Mike Choi in een heel andere stijl en valt voor mij persoonlijk niet in de smaak. Misschien was ik wel wat bevooroordeeld want als Batmanfan had ik al genoten van het werk van Mahnke in “The man who laughs”.
Alhoewel dit boek 1 is na de heropstart, is enige achtergrond toch vereist, want Sinestro en Hal Jordan hebben toch al een verleden. Meer nog: Hal Jordan is wel de hoofdrolspeler in de reeks Green Lantern, maar hij maakt zelf geen deel uit van het corps op dit moment! Kortom dit is alhoewel het dus een heropstart is geen ideaal instapdeel. Misschien moest de uitgever eerst enkele afgewerkte verhalen hebben uitgebracht, zoals ze met Batman deden om zo de figuren en hun achtergrond al wat bekender te maken bij het publiek.