Vertongen en Co 7 De bastaard van Benidorm

Het vorige deel vond ik zeer goed, en dus keek ik al uit naar dit nummer.

Het begint, zoals altijd, allemaal heel onschuldig. Markske en Palien worden door Oma Boma uitgenodigd om een weekje bij haar te komen logeren in Benidorm. Maar al op het moment dat ze het vliegtuig richting Spanje opstappen, beginnen de eerste tekenen van problemen op te duiken. Naast hen zit immers inspecteur Porei, die eveneens door Oma Boma is uitgenodigd voor een weekje vakantie. En wanneer ze allemaal landen op de Spaanse luchthaven, is het niet Oma Boma dat hen opwacht, maar een vriendelijke taxichauffeur genaamd Pedro. Pedro brengt hen naar het appartement van Oma Boma, maar in de plaats van weg te rijden, blijft hij nog even staan want hij verwacht dat ze hem nog nodig gaan hebben. En ja hoor, als ze aanbellen horen ze Oma Boma huilen. Het blijkt dat haar hond Balthazar verdwenen is en Oma Boma verwacht dat de drie bezoekers hem gaan zoeken.

Balthazar is verdwenen toen ze aan het wandelen waren in een verlaten dorpje in de bergen rond Benidorm. Daar aangekomen, blijkt het dorp toch niet helemaal verlaten te zijn. In het oude kasteel wonen enkele zonderlinge Britten. Ze zijn naar dit kasteel getrokken om iets veilig weg te bergen, maar MI6 jaagt er op. En zo worden Oma Boma en de drie Chinese vrijwilligers meegesleept in een spionageverhaal.

Het verhaal begint kalm, maar bouwt vlug spanning op en die blijft maar stijgen en stijgen. Je kan dan ook niet wachten om de volgende pagina te lezen. Maar plots verandert het en gaat de schrijver iets te ver uit de bocht en verliest ie mij. Jammer, want 3/4 van het verhaal is schitterend opgebouwd, maar dat laatste stuk bestaat uit te veel onwaarschijnlijke elementen na elkaar. Net iets te veel voor mij, ondanks dat ik wel weet dat het een humoristisch verhaal is, dat best met een korreltje zout moet gelezen worden. Met een korreltje zout heb ik ook geen problemen, een pak van 50 kg zout is iets te veel van het goede.

Toch wel even vermelden dat de directe (M, James Bond) en indirecte (bvb. de twee honden die mensen achtervolgen... Moonraker) verwijzingen naar de bond-films wel leuk zijn gevonden.

In het kort: spannend begin, zwak einde.