Woestijnvalk 2 Hal Far

Ali, de getalenteerde piloot van Duits-Italiaanse afkomst, werd in het eerste deel opgepikt door het Afrika Korps om te strijden in de grote oorlog, onder de kleuren van Duitsland. Op het strijdtoneel betekent hij een grote meerwaarde, maar blijkt erg gevoelig voor het lot van zijn slachtoffers. Zijn vriendin Aïcha, is zwanger zonder dat hij daarvan reeds op de hoogte is en bovendien mag hij niet met haar trouwen van zijn adoptievader omdat die vindt dat hij de schoenenzaak moet overnemen.
In dit deel krijgt hij een brief en een fototoestel van een stervende reporter met de vraag om die naar zijn geliefde in Duitsland te brengen. Een unieke kans om op zoek te gaan naar zijn echte moeder. Die plannen lopen echter niet zoals gewenst...
Erg enthousiast ben ik niet over dit verhaal. Het scenario is onvoldoende goed uitgewerkt en doet te simplistisch aan. Alles wordt te vluchtig verteld en weet weinig te beklijven. De luchtgevechten zouden moeten bol staan van de spanning, maar dit gevoel heb ik amper ervaren. Ik zie ook geen meerwaarde in de visioenen die de vrienden van Ali hebben. Het doet meer aan als bladvulling dan dat ze een doel dienen.
Niet dat het verhaal geen potentieel heeft. Het raamwerk is wel goed, maar de uitwerking laat te wensen over.
Is er dan niets positief aan dit album? Natuurlijk wel. Zumstein is duidelijk erg goed gedocumenteerd en biedt een schat aan weetjes over de toestellen ten tijde van WOII. Je krijgt de verschillende vliegtuigen uit zowat alle mogelijke hoeken te zien. De tekeningen zijn prachtig en erg gedetailleerd uitgewerkt en zullen hierdoor de vliegtuigfans zeker weten te bekoren.

Besluit: dit album heeft me, behalve dan op het gebied van de tekeningen, niet weten te bekoren. Naar mijn bescheiden mening zou Zumstein er goed aan doen een goede scenarist in dienst te nemen die wat sleutelt aan zijn verhaal.