Django Unchained (Blloan/Urban) 1 Django Unchained

Django Unchained is een Amerikaanse westernfilm geschreven en geregisseerd door Quentin Tarantino. De film is geïnspireerd op de film Django uit 1966. Tarantino verklaarde dat hij mogelijk nog eens een verlengde versie van de film uitbrengt. Wel, de strip was hem voor.

“Het coole aan het stripalbum Django Unchained is dat het gaat om het hele, onversneden filmscript”, schrijft Quentin Tarantino in het voorwoord van de stripbewerking. Zijn volgende woorden zijn niet minder lovend. "Veel van het materiaal in spectaculaire, epische scripts als dit of Kill Bill haalt de film niet omdat het gewoon too f*ing grandioos is. Dingen die aangepast werden voor de film – bijvoorbeeld hoofdstukken of scènes die ik eruit heb geknipt – staan wel in het stripverhaal. Dit album is letterlijk de allereerste versie van het script. Je krijgt alles te zien, ook het materiaal dat het witte doek niet gehaald heeft.”

Als je dan weet dat de film gelauwerd werd met meer dan 30 prijzen, waaronder de Oscar voor de beste film, dan weet je dat we het hier over niets anders hebben dan een zwarte parel. Letterlijk en figuurlijk.

Tarantino stond erop dat de stripbewerking zijn personages een eigen look gaf en niet zoals de acteurs in de film. Ook de setting mocht geen doorslag zijn van het origineel maar moest rechtstreeks uit de geest van de tekenaar ontspruiten. Dit is de reden waarom tekenaar R.M. Guéra noch fotomateriaal noch de film wou bekijken. Hij begon van scratch, net of de film nooit bestaan had. Pas als zijn werk zo goed als af was bekeek hij de film en foto's.

De bundeling verzamelt de zeven comics door Vertigo/DC Comics in het Engels uitgegeven, met als bonus een schetsboek van voorbereidend werk voor het verhaal en de covers.

Het verhaal van Django Unchained is het bloedige epos van een premiejager van Duitse afkomst en tandarts in een vorig leven en de slaaf Django die hij vrijkocht tijdens een hilarische scene waarbij hij de slavenhandelaars zo goed als onder tafel praatte, maar die uiteindelijk toch met het nodige geschiet beslecht werd. In ruil beloofde Django Dr. King Schulz te helpen om de gebroeders Brittle op te sporen. Maar zijn hoofddoel blijft zijn vrouw te gaan zoeken die verkocht werd aan een rijke landeigenaar in Mississippi.

De humor in Django Unchained is nooit ver te zoeken. Ook al is het geweld zoals een echte western moet zijn, de hilarische scenes zoals er hierboven een te vinden is en vele anderen in de rest van het verhaal, zorgen ervoor dat de spanning zo nu en dan terug naar een normaal peil wordt gebracht om dan weer pijlsnel te zorgen dat je terug schuifelt naar het puntje van je stoel.

Een waar meesterwerk, voor iedereen aan te raden en te lezen.
I rest my case.

Voor een preview van de eerste negen pagina's moet je hier zijn: http://www.ballonmedia.com/BallonMediaCorporateSite/files/dd/dd011d31-30f2-418e-bc81-944e9a007dc2.pdf