Rork 0 De geesten

Andreas is de auteur van dit boek. De werken van deze man kan ik wel smaken. En dat is iets wat niet iedereen kan/wil zeggen. ‘s Mans verhalen laten zich immers kenmerken door een nogal ondoorgrondelijke en chaotische opbouw en inhoud. Deze “De geesten” is daar echter een uitzondering op. Grotendeels dan toch. De vertelling is behoorlijk goed te volgen en ook van een chaotische opbouw is weinig te merken.
Samuel kon sedert zijn jeugd contact maken met de boomgeesten. Zij hielpen hem om onverklaarbare verdwijningen op te lossen en de man wijdde dan ook een groot deel van z’n leven aan het belangeloos opsporen van allerlei mensen. Op een bepaald moment verschenen de boomgeesten echter niet meer aan hem, waarop hij z’n werk zonder hen voortzette. Bovendien wordt hij op de hielen gezeten door Tryan, een onguur personage dat de talenten van Samuel wil misbruiken. Nu, 22 jaar later, doet Samuel een beroep op Rork om ze weer te vinden. De reden daarvoor en of het de protagonist lukt, dat leest u zelf maar…

Zoals eerder aangegeven, zit dit verhaal behoorlijk duidelijk en begrijpelijk ineen, iets wat je niet altijd kan zeggen van de werken van Andreas. Verwacht echter geen doorsnee boek. Dit exemplaar zit nog steeds vol verrassingen en fantastische elementen. Voldoende tijd uitrekken om alles te lezen en bekijken is sterk aan te raden. Herlezen is natuurlijk ook een optie.
Het tekenwerk is, zoals we gewoon zijn, opnieuw subliem. De pentekeningen zijn verbluffend complex en bulken van de details. Hoewel ook van een hoog niveau, hoeft de inkleuring zelfs geen meerwaarde te betekenen. De gallerij met enkele zwart-wit tekeningen op de laatste bladzijden zijn daar een uitstekend bewijs van. Die paginagrote tekeningen blazen je zo van je stoel.
Wat eerst als verwarrend kan overkomen, zijn de tekeningen ín de tekeningen (vergelijk het met een screen in screen op televisie, waarbij 2 zenders tegelijkertijd worden getoond). Andreas toont z’n vertelling in kleinere afbeeldingen tegen een achtergrond die op zijn beurt iets totaal anders vertelt. Een sublieme vondst om tekstblokken te vermijden en tevens ideaal om flash-backs weer te geven.

Besluit: fans van deze auteur zullen al niet meer moeten overtuigd worden om dit boek in huis te halen. De anderen raad ik sterk aan om dit boek eens ter hand te nemen. Z’n toegankelijkheid is een mooie aanleiding om de stap te wagen.

O ja, dit schitterende album is verkrijgbaar in ‘Sherpa Midprice’ voor amper €14,95 (dit is de editie zonder stofomslag).