De balling (Henscher) 2 De purperen koningin

Het eerste deel van deze reeks verscheen al vier jaar geleden. Ik was er enthousiast over, maar toen het tweede deel maar niet verscheen had ik me er al bij neergelegd dat ik weer eens een eerste deel van een stopgezette reeks had gekocht. Maar niets was minder waar! Blijkbaar had Tarumbana persoonlijke problemen, waardoor het tekenwerk maar bleef aanslepen. Maar nu hebben we dan toch eindelijk het tweede deel in handen! De cover trekt al meteen de aandacht, maar ook het binnenwerk mag er weer zijn. Je zou denken dat alles is geschilderd, maar Tarumbana werkt uitsluitend digitaal. Alhoewel er wel enkele pagina’s met veel tekst zijn, is het leesritme toch hoog, en dat is zeker te danken aan de lay-out en de dynamische tekeningen. De donkere inkleuring trekt je direct mee in de sfeer van het verhaal.
De balling is een soort fantasyreeks in een middeleeuwse setting, maar het politiek gekonkel,machtsspelletjes, verraad en complotten maken toch dat dit verhaal meer is dan een zoveelste verhaal van een stoere held die met veel wapengekletter weerstaat aan het onrecht.
De balling is Hektor Wiestal, een stoere krijger die dertig jaar geleden samen met zijn vrienden van “de meute” het toenmalige verdeelde rijk Archaon onder hun vlag verenigde. Alester werd koning, en toen liep het verkeerd voor Hektor, alias de Muur van Myrmirrin. Via flashbacks leren we waarom hij de balling werd. Maar er is meer aan de hand. Alester had Hektor naar Myrmirrin, de hoofdstad, geroepen om hem te helpen bij het kiezen van zijn opvolger. De koning was doodziek en hij rekende nog eenmaal op zijn oude strijdgezel. Toen Hektor echter bij Alester aankwam, vond hij zijn oude vriend dood terug. Alester was net het slachtoffer geworden van een aanslag die in Hektors schoenen werd geschoven. Hektor moet andermaal vluchten, samen met enkele kinderen en zijn dienster, die misschien de wettige erfgenamen van het rijk zijn. Hij krijgt daarbij de hulp van enkele getrouwen, maar het groepje wordt opgejaagd door zowel huurlingen als door de “purperen koningin”, die de macht heeft gegrepen, als pausin van de belangrijkste godsdienst van het rijk: de religie van de Bovenzinnelijken”.
Met dit tweede deel krijgen we de bevestiging dat we een goedgetekend, goed onderbouwd verhaal krijgen voorgeschoteld. Zeker iets voor mensen die Game of thrones kunnen smaken! Hopelijk moeten we dit keer minder lang wachten op het volgende deel!