De allerlaatste tijger 1 De allerlaatste tijger

Familie-epossen, biografieën en aanverwante strips zeggen mij meestal niks. Absoluut niks. Ze spreken me niet aan, ik maak er geen connectie mee en ik smijt ze meestal dicht nog voor ik halfweg ben. Ik loop dan ook de andere kant uit, als er zoiets wordt aangekondigd. En zo heel af en toe werkt het verkooppraatje alsnog en laat ik me verleiden om toch nog eens zo een uitgave ter hand te nemen. En zo ook bij deze strip. Na een paar pagina’s wist ik al dat ik de strip ging aanschaffen en nu, na de volledige lezing, beklaag ik het me hoegenaamd niet.

Een gezin met vier kinderen vertrekt op vakantie en dient hiervoor een aantal uur met de auto af te leggen. Om die tijd te vullen, vertelt de vader het verhaal van diegene die ze gaan bezoeken: omaatje. Zij is deels Indonesisch en heeft een groot gedeelte van haar leven daar door gebracht. Indonesië was immers een kolonie van Nederland en binnen het verhaal van omaatje worden we geconfronteerd met de langzame breuk tussen de bezetters en de inboorlingen. De slaven worden mondig en eisen hun rechten op en de Nederlanders verwachten juist dankbaarheid voor al het goede, de vooruitgang, dat ze gebracht hebben. De situatie wordt dan ook explosief.

Op het einde van de rit zijn we eveneens gekomen aan het einde van het verhaal van de Nederlanders in Indonesië. We krijgen heel wat kennis binnen gelepeld op 80 pagina’s, en het heeft geen moment verveeld. Er is zo veel aan het gebeuren: de situatie in Indonesië, de thuiskomst van de gevluchte Nederlanders, de mini-atmosfeer van een gewoon gezin opgesloten in een auto gedurende een paar uur,...

De tekeningen zijn expressief, leuk en helder. Iedereen heeft een eigen smoel en karakter. Daarenboven is het verschil tussen nu (de autorit) en toen ook heel duidelijk in de kleuren die gebruikt worden. Je kan je niet vergissen. Ik hou er van!

In het kort: aanrader!