Jommeke 268 Prins carnaval

Februari: de maand (meestal dan toch) van het carnaval. Dit jaar valt het iets later, namelijk begin maart. Maar dit doet weinig ter zake. Bij mijn weten bestond er nog geen Jommeke-album rond dit thema. Hoog tijd om dat recht te zetten, dachten de makers van Vlaanderens meest favoriete kinderheld. “Prins carnaval” werd geboren en ruimschoots op tijd in de winkelrekken geplaatst.

Het comité van elf uit Zonnedorp zit met de handen in het haar. De grijsaards zijn niet meer zo kwiek als tijdens hun gloriejaren en iedereen heeft wel een reden om niet meer in aanmerking te kunnen of willen komen voor de titel van prins carnaval. Na lang vergaderen (‘t is te zeggen: na enkele ogenblikken overleg en een lange na-vergadering) komen ze op het idee om de vader van Jommeke te vragen om deze eretitel te dragen. Maar deze is daar allerminst mee opgezet. Daarop springt Flip enthousiast op de kar...

Zoals op de cover te zien is, bekvechten Anatool en Flip om de titel van prins carnaval. De kersverse prins carnaval krijgt voor 1 dag de sleutel van ‘t gemeentehuis en zijn dus voor één dag de grote baas van ‘t dorp. Beide kandidaat-prinsen hebben elk zo hun reden om die te willen bezitten. En daarmee is zowat het hele verhaal verteld. De inhoud van deze laatste telg uit de reeks is op z’n minst erg mager te noemen. Veel spanning is er niet echt te ontdekken en ook de uitkomst is behoorlijk voorspelbaar. Eigenlijk is het vooral een opdraven van heel wat bekende personages in een andere outfit dan we van hen gewoon zijn.

Met Gerd Van Loock kwam er een nieuwe scenario-schrijver en tekenaar in de reeks. En dat is er jammer genoeg aan te merken. Zijn poging om de personages en de sfeer correct weer te geven is verdienstelijk, maar ook niet meer dan dat. Met een sterker scenario was dit wellicht minder opgevallen. Hopelijk (maar eigenlijk twijfel ik daar niet echt aan) zullen de tekortkomingen op gebied van tekeningen binnen enkele albums helemaal weggewerkt zijn.

Besluit: de doelgroep van jongere kinderen zal wellicht genieten van dit album, maar nagelbijten van de spanning zal er niet bij zijn.