Waar sprookjes vandaan komen 1 Blauwbaard

Waar sprookjes vandaan komen is een nieuwe reeks die bestaat uit one shots die het zogezegde ware verhaal vertellen over bekende sprookjes. Philippe Bonifay is de vaste scenarist van elk verhaal, maar ieder deel wordt door een andere tekenaar gemaakt. De eerste drie delen verschenen samen en gaan over Pinokkio, Sneeuwwitje en Blauwbaard. Drie totaal verschillende sprookjes en ook de aanpak van Bonifay verschilt van verhaal tot verhaal. Dit is wel beter zo, anders krijg je een routineus gegeven en weet je vooraf al wat je gaat krijgen, want iedereen kent de sprookjes al. Zoals met wel meer van dit soort conceptreeksen is het ene verhaal een knaller van formaat terwijl een ander als een mislukte soufflé in elkaar zakt. Blauwbaard is een twijfelgeval. De cover nodigt zeker uit om verder te gaan in het verhaal, en ook de tekeningen van Duval vallen goed mee, maar blazen je niet zo omver als je van de cover mocht verwachten. Bonifay koos er voor om voor dit verhaal een raamvertelling te gebruiken. Charles Perrault, verteld het ware verhaal van Blauwbaard aan zijn vroegoverleden tweelingbroer. Aan de hand van teruggevonden manuscripten reproduceert Charles het “waargebeurde verhaal” van Blauwbaard en zijn tweelingsbroer. Alles begint in Parijs tijdens de pest. Jean en Marc zijn een jonge tweeling die gespaard wordt door de pest, maar de zwarte dood sleurt wel de rest van hun familie mee de dood in. De twee broers zijn getekend voor het leven en dat kan je van Marc wel letterlijk zeggen die misvormd door het leven moet na een ongeval. Jean blijf geloven in God en het goede terwijl Marc naar de schaduwkant van het leven glijdt. Hij neemt God persoonlijk kwalijk voor wat hem en zijn familie is overkomen. Als kunstenaarsleeringen raken ze in contact met rijke en mooie mensen, maar dat kan Marc niet aan. Hij leeft alleen nog maar om een mausoleum op te richten ter nagedachtenis van zijn familie en gaat daarbij voor niets uit de weg. Als modellen kiest hij de vrouwen de vallen voor de charmes van zijn broer Jean. Jean wordt blauwbaard genoemd wegens een blauw juweel dat hij in zijn baard steekt om een kale plek te verbergen, maar eigenlijk heeft hij eigenlijk weinig gemeen met zijn bloederig alter ego uit het gelijknamige sprookje, meer nog hij wil ontsnappen aan zijn bloederig noodlot.
“Waar sprookjes vandaan komen” is uitgegeven in hardcover bij glénat, en dan nog voor een iets hogere prijs dan we van hen gewend zijn. Misschien is dit een minder goede zet, want daardoor wordt de drempel om deze boeken ter hand te nemen wel groot. Doordat de scenarist en de tekenaars toch ook al niet de grootste namen zijn had er misschien beter aangedaan om de reeks in een softcoverjasje te steken. Door de professionaliteit van Duval blijft het verhaal overeind maar het verhaal blijft niet erg plakken. Door de gruwel van het oorspronkelijke sprookje had ik meer van dit deel verwacht.