De 7 levens van de sperwer 3.1 Vijftien jaar later

Na jaren te zijn opgevoed met Robbedoes dacht ik dat ik wel wist wat er zoal bestond in de stripwereld naast de gekende Vlaamse reeksen. Tot ik lid werd van de stripbibliotheek in onze jeugdclub, die trouwens nog altijd bestaat. Toen ging er een heel nieuwe wereld voor me open nadat ik “De 7 levens van de sperwer” had gelezen. Het was voor mij een van de eerste reeksen die een grote indruk heeft nagelaten toen ik ze voor het eerst las als adolescent, het was een van de eerste reeksen die een realistisch historisch verhaal vertelde met levendige figuren en door toevoeging van “roodmasker” kreeg je er een mythisch figuur bovenop dat garant stond voor spetterende pagina’s vol degengekletter. De tekeningen en het kleurgebruik van Juillard waren fantastisch. Jaren heb ik nodig gehad om de reeks compleet te krijgen op een betaalbare manier. Net als voor veel andere reeksen was er één deeltje moeilijk te vinden, in dit geval deel 6 “Duivelswerk”.
Toen er enkele jaren later een vervolg verscheen was ik er dan ook als de kippen bij om die reeks wel meteen te kunnen lezen. “Wuivende Veder” werd ook met veel smaak verorberd, maar moest het toch afleggen tegenover de 7 levens.

Nu, meer dan tien jaar later verschijnt er een derde cyclus van het verhaal met als titel “vijftien jaar later”, misschien hadden ze beter nog een paar jaar gewacht om het verhaal uit te brengen! Gelukkig voor mij speelt het verhaal zich weer in Frankrijk af. Ariane de Troil, beter gekend als Roodmasker koos er namelijk voor om terug te keren naar haar geboortegrond. Samen met de Irokees Beau, haar man, haar vader Gabriel de Troil en Germain Grandpin, vroeger haar verkrachter nu haar minnaar wil ze terugkeren naar de Auvergne. Maar al in Parijs haalt het verleden Ariane in. Al op de eerste pagina ontmoet ze burggraaf de Roquefeuille. Hij zint op wraak omdat Ariane zijn neus heeft afgebeten. Ook de verkrachting van Germain heeft blijkbaar gevolgen gehad want Arianes dood gewaande kind, dat de vrucht was van die avond, zou misschien toch nog in leven zijn!

Het verhaal van Cothias schiet dus meteen uit de startblokken en de tekeningen van Juillard blijven nog altijd prachtig. Hopelijk komt er nu een herdruk van de eerste cyclus om zo nieuwe zieltjes te winnen voor dit magistrale epos!