Soeperman (Don Lawrence Collection) 2 Soeperman maakt geen vrienden

Soeperman is, zoals de naam het al verraadt, een parodie op Superman. Soeperman is een stuntelige jongen, die probeert een gewoon leventje te leiden onder de naam Klark Klont (ja, nog een verwijzing naar Superman). Alleen, als hij 'Help' hoort roepen is hij niet meer te houden. Hij springt dan het eerste, beste toilet binnen, na het eerst beleefd te vragen natuurlijk, en verandert in Soeperman, de superheld met het blauwe kostuum met een gele S op de borstkas en een rode cape (ja, ook dit gelijkt nogal sterk op Superman). Soeperman probeert de situatie dan weer zo vlug mogelijk recht te zetten, maar meestal gaat er wel hier of daar iets mis. Echter, Soeperman geeft niet op, natuurlijk.

Doorheen de strip zien we nog veel andere superhelden, of beter gezegd hun lachwekkende dubbelganger, opduiken: Batman en Robin, Silver Surfer, de Fab4, ... alsook een aantal specifieke elementen van hun verhalen die nu ingezet worden bij Soeperman, zoals het Batsignaal (schijnwerper met het vleermuis-teken op).

Laten we eerlijk zijn, eens goed lachen met de serieuze superhelden kan geen kwaad en is bovendien een uitermate leuk tijdverdrijf. Het is dan ook jammer dat het gebruik van enkele typische Nederlandse woorden me soms volledig uit de strip smijten: PVDD, strippenkaart, ... Hierdoor sta je net iets te lang stil bij het uitdokteren wat er bedoeld wordt om vlot mee te surfen op de humor-golf. Deze ritme-storing zorgt er namelijk voor dat de clou soms fout getimed aankomt voor mij. Maar gelukkig is dit toch eerder een zeldzaamheid en kan ik bij de meeste gags wel gniffelen van plezier.

De cartooneske tekenstijl sluit helemaal aan bij het onderwerp. Zoals het hoort, dus, bij een gag-strip.

In het kort: door het taalgebruik klikt het nog niet helemaal