Ik, draak 2 Het ijzeren boek

De stad Rosentall wordt belegerd door de enorme strijdmacht van Made Trofen. Deze bevreemdende dame wil koste wat het kost een vreemd reliek, het ijzeren boek, bemachtigen. De stad, die nu bestuurd wordt door de pas tot koningin van Ferona gekroonde Silvia Cristina, lijkt ten dode opgeschreven. Enkel de aanwezigheid van een draak zorgt nog voor enige ongemakkelijke gedachten van de belegeraars, maar ook van de stedelingen. Wie het uiteindelijk zal halen en wat de eigenlijke inzet van dit alles is dient u maar zelf te lezen in dit en het volgende deel...

Juan Giménez zet hier een sterk verhaal neer. Het idee van draken is niet nieuw, maar de manier waarop het hier verteld wordt is origineel. Een vrouw die transformeert tot een vliegend monster hebben we immers nog niet veel gezien. Er zijn ook tal van vragen waarvan je graag het antwoord zou kennen. Wie de drakenvrouw precies is bijvoorbeeld. Maar ook waar het ijzeren boek vandaan komt. Ook de rest van het verhaal kan me bekoren. De belangrijkste personages worden goed uitgewerkt en (achtergrond)informatie wordt met mondjesmaat vrijgegeven. Dit alles zorgt ervoor dat je geïntrigeerd blijft over de diverse verhaallijnen en toch vlot kan doorlezen. Een sterk opgebouwd geheel, zoals er meer zouden mogen zijn.
De schilderingen die het verhaal vertellen passen bij het middeleeuws tafereel en versterken het gevoel van chaos die moet geheerst hebben bij massale belegeringen en de ontberingen in de strijd. Wat me op sommige plaatsen soms wel stoorde was de vlekkerige inkleuring van enkele gezichten. Die komt hier en daar onnatuurlijk over.

Besluit: een originele benadering van een gekend thema dat er zeker mag zijn!