Transmetropolitan (Lion) 5 Eenzame stad

Als de ambtenaren, politiemensen of politici van deze surreële, toekomstige grootstad, genaamd ‘The City’ zouden mogen kiezen, zouden ze ongetwijfeld Spider Jerusalem tot meest gehate persoon van de stad, neen, van de hele wereld, verkiezen. Spider is dan ook een journalist die alle vuile potjes opentrekt en overal in roert. Hij is dan nog eens zeer expliciet in zijn commentaar en heeft nergens respect voor. Niks kan hem tegenhouden en velen vrezen hem. De perfecte combinatie voor een vuilgebekte doch gedreven journalist.

Het zijn net presidentsverkiezingen geweest in The City en van twee slechte opties hebben de kiezers volgens Spider dan nog de slechtste gekozen. Lachebek en De Beest, de bijnamen die Spider gegeven heeft aan de twee kandidaten, zijn allebei uit op eigen gewin en geven eigenlijk niks om de massa. Maar de Beest gelooft nog ergens in, terwijl Lachebek gewoon alles maar zegt om goed te staan bij wie hij op dat moment is. Hij wil gewoon winnen en liegt dat het een lieve lust is. En, het ergerlijkst, hij lacht constant, 24 uur op 24 uur, daarom ook die bijnaam. Ondanks dat allemaal, wordt Lachebek toch verkozen. Spider heeft moeite om het te geloven. Hij verliest, tijdelijk, zijn vechtlust en laat zich even gaan, maar door een nieuw schandaal komt zijn ware aard weer boven drijven en gaat hij op zoek naar de waarheid. Opnieuw plaatst die waarheid hem tegenover de politie en de politici. Het lijkt er sterk op dat de nieuwe president Spider als aartsvijand heeft uitgeroepen en er alles aan doet om Spider, op welke manier dan ook, te stoppen. Het wordt heet onder de voeten van Spider. Wie breekt het eerst?

Denk nu niet dat dit een zeer donkere strip is geworden vanwege zijn inhoud. Er wordt een indrukwekkende range van kleuren en tonen gebruikt. Hoe het verhaal weergegeven wordt, hangt af van de omgeving en atmosfeer die op dat moment in het verhaal aanwezig zijn. Het is dan ook een rijk geheel dat het verhaal in al zijn diepte kan weergeven. De afstemming is quasi perfect. Het enig minpuntje in dit deel is dat alle 'ë' op één of andere manier niet gedrukt zijn. Het maakt het soms iets moeilijker om te lezen, maar dit kleine foutje is niet meer dan een schoonheidsfoutje in een zeer goede reeks.

In het kort: Een reeks om te volgen!