Bloedgeheimen 1 De 4 levens van Arnold Paul

De Turkse bezetting loopt op zijn einde, een rijzige man , Arnold Paul keert naar zijn geboortestreek terug en eist er een pacht voor zich op. Arnold Paul die ook onder een moslim naam bekend staat wordt niet meteen hartelijk ontvangen. In de ogen van de andere inwoners is hij een ketterse Turk. Zijn eerlijkheid en generositeit bezorgden hem toch deftig personeel om zijn land te helpen bewerken. Arnold Paul is een vermogend man, wat vele dorpelingen de ogen uitsteekt. Een groep bewoners die een ondergronds legertje vormen trachten hem uit te schakelen. Met bedroevend resultaat, ze zijn geen partij voor deze blijkbaar doorwinterde soldaat. Wanneer hij ook nog eens het hart van de knappe Yasmina voor zich wint is de maat vol voor zijn jaloerse tegenstanders. Zijn vrouw wordt op laffe wijze vermoord. Ook Arnold Paul lijkt dood te zijn na een harde slag op het achterhoofd. Is dit echter wel zo? Er vallen in de dagen na zijn dood nog slachtoffers.
Hebben we hier te maken me een vampier?
Een eerste deel dat er mag zijn. Spannend, meeslepend en vooral zeer vlot verteld. We krijgen niet alleen een stevige inleiding, het verhaal vangt aan een hoge snelheid aan en er staat heel wat te gebeuren. Aanvankelijk lijkt het allemaal wel een beetje voorspelbaar, maar zonder al te veel prijs te willen geven, de laatste 10 bladzijden vormen een keerpunt.
De tekeningen hebben me aangenaam verrast. Ze passen als gegoten bij het thema van het verhaal en doen bij momenten schilderachtig aan. Het realisme is van zeer hoog niveau. Als ik dan toch een negatief punt moet opsommen, dan is dat de lettering. Er werd voor een lettertype gekozen dat wat ouderwets aandoet, het type dat je op een oud stuk perkament zou verwachten. Na een aantal strips gelezen te hebben met quasi normaal lettertype, was dit toch even aanpassen.
Dit lijkt me een strip die je niet mag missen, puur vakmanschap!