Urbanus 158 De afgedankte stripfiguren

Je vraagt je af waar de man de fantasie blijft halen. Ofwel schuilt er een eeuwig kind in de huid van Linthout ofwel zit er in de bovenkamer iets serieus mis. Ik ga voor het eerste, de man is veel te bemminnelijk om van iets anders uit te gaan.

Urbanus honderdachtenvijftig. Jawel. Eén Vijf Acht. Je zou voor minder de draad kwijt zijn. Het is dan ook alleen maar in landen als België waar reeksen dit aantal nieuwe strps kunnen voorleggen. (de comics van Batman en andere superhelden niet meegerekend) Sleet komt dan zo nu en dan wel eens naar boven, maar gelukkig blijft dit bij Urbanus beperkt. Dit door de nonsens die in het verhaal is verweven.

Urbanus kan het weer niet laten en komt weer eens in het cachot terecht. Door de grote toevloed gangster krijgt hij een enkelband waardoor hij binnen één kilometer van het politiecommisariaat moet blijven. Ligt zijn toilet en het frietkot wel niet net buiten dat bereik zeker! Terug voor de rechter en deze is streng in zijn straf. Urbanus wordt in een stalen kist gestoken en bij de andere afgedankte stripfiguren in een schuur geplaatst. Maar Urbanus zou Urbanus niet zijn mocht hij daar alsnog niet uit ontsnappen. Samen met Roboboy,een gestopte reeks van Linthout samen met Cromheecke, lukt het hem om terug te keren naar zijn ouderlijke woning. Ondertussen is Professor Schrikmerg volop aan het experimeteren met robots.

Neen, ik ben geen Urbanus-fan maar ik lees ze gewoon graag. Het is een half uurtje verstand op nul en de absurditeit op je laten afkomen. Ideaal om een dag van noeste arbeid van je af te schudden.

Oh ja, de afgedankte stripfiguren, te zien als geraamte in dit verhaal, zijn:
Roboboy (reeds vermeld)