Tim Tijdloos 1 Het switchkristal

Tim Tijdloos maakte voor het eerst z’n opwachting in het magazine Eppo. Na z’n succes daarin, werd het tijd om een eerste album op de markt te brengen. De 5 bestaande verhaaltjes waren echter niet voldoende om het boek te vullen en daarom werd een zesde niet eerder verschenen verhaal opgenomen. Maar dat is echter niet alles. De auteurs gunnen ons ook een erg uitgebreide blik op de totstandkoming van het hoofdpersonage en enkele nevenpersonages. Het is wonderlijk om te zien hoe de oorspronkelijke ideeën voor het figuurtje zo drastisch konden wijzigen. Oorspronkelijk was de werktitel ‘Zwatchman’ omdat Tim Tijdloos een soort (super)held in aangepast pakje zou worden. Dit idee heeft het niet gehaald en bijgevolg zijn, naast z’n postuur, ook het pakje totaal veranderd.

Waar gaat het verhaal over? Over een mannetje dat door Doctor DigiDoom per ongeluk wordt veranderd in een tijdreiziger. Telkens hij een foto ziet, switcht hij naar een andere tijd en verandert daar in een stevige play-boy eerste klas die tracht z’n verdwenen ouders terug te vinden.

Dit alles wordt verteld in een zestal kortere verhaaltjes die, op één na, allemaal in het eerder vermelde tijdschrift verschenen. Het zijn luchtige, komische vertelseltjes die op elkaar volgen maar ook afzonderlijk te lezen zijn. Als tussendoortje is het album zeker te rechtvaardigen als je niet te veeleisend bent wat niveau betreft. Daar bedoel ik mee dat er geen ingewikkelde complotten of vergezochte humor gebruikt worden, maar dat het gaat om ouderwetse recht-toe-recht-aan humor.
Het doelpubliek is mij niet geheel duidelijk. Ik weet niet echt onder welke categorie ik dit album moet plaatsen. Enerzijds zijn de verhalen volgens mij vooral geschikt voor een jeugdiger publiek, anderzijds zijn de extra informatiebladzijden meer iets voor de volwassen liefhebber van het stripverhaal. Ook wie graag tekent en eens wat stripfiguren wil natekenen (jong of oud), zal die extra invulling plezant vinden.
De klare stijl in de tekeningen doet een beetje ouderwets en simplistisch aan, onder andere door het veelvuldig ontbreken van achtergronden. De stijl sluit echter goed aan bij het genre humor, die ook vrij ‘simpel’ is.

Besluit: wie de exemplaren van Eppo reeds in bezit heeft, kan toch een meerwaarde vinden in het extra verhaal, maar vooral in de vele extra bladzijden met schetsen en commentaren van de auteurs. De verhaaltjes zijn amusant en en entertainend genoeg om een aankoop te rechtvaardigen, zeker als er jongere lezers in huis zijn.