Memphis 1 Schijnwereld

Het regent nieuwe reeksen. Pogingen om een story op de markt te zetten met doel om de lezer te bekoren en er een successerie van te maken is het nobele doel van vele scenaristen en tekenaars. Deze maal is het een verdienstelijke poging van Rodophe en Marchal.

Wie Rodolphe niet kent is blijven hangen in het stenen tijdperk van de strip. Als Marchal een onbekende voor je zou zijn is dat begrijpelijker. Alhoewel. Naast reeksen als 'The Village' en enkele andere reeksen waarvan in het Nederlands slechts één deel vertaald werd is hij toch één van de bezielers van 'Namibia', een reeks op scenario van Leo en Rodophe. Het is dan ook niet verwonderlijk dat Leo het voorwoord voor 'Memphis' heeft geschreven en dat vele van de figuren van Marchal een Leo-trekje hebben.

Het verhaal vertelt het leven van Roos en Louis, twee jonge Amerikaanse journalisten die hun dagen slijten in Memphis. Louis loopt door de straten, doelloos want net een breuk met zijn vriendin achter de rug, en botst zo goed als bovenop zijn grote, vervlogen liefde Maë. Die lijkt hem niet te herkennen en wandelt door, onopvallend gevolgd door Louis.
Roosevelt 'Roos' en Louis trekken op onderzoek uit naar de mysterieuze plaats waar Maë is verdwenen en ontdekken daar dat er enkele anomalieën zijn. De poort van het gebouw is niet meer dezelfde en in de woning zitten stokstijve beelden naar een tv-scherm te kijken. Door deze vreemde, onbegrijpelijk details stellen ze al hun zekerheden in vraag. Zijn ze betrokken bij een complot? Is de wereld waarin ze wonen een schijnwereld? En is Memphis Memphis wel?

De eerste aflevering van 'Memphis' is onmiddellijk een verhaal dat je mee toornt in een wereld die niet zo normaal is als ze wel lijkt. Fronsend onderga je het verhaal en leef je me in de leefwereld van Roos en Louis die meer en meer hun leven en de stad waarin ze wonen in vraag gaan stellen. Het mysterieuze wordt alleen maar vergroot als je verder in het verhaal bent. Een verlaten Houstonfabriek en een weg die nergens naartoe gaat doen het onbegrijpelijke alleen nog maar vergroten.

Spannend verhaal tegen een jaren '60 achtergrond dankzij het schitterende scenario van Rodolhpe en mooi aangevuld met de afwisselende gedetailleerde en soms ruwe lijnstrepen van Marchal. Zeker een reeks om te blijven volgen.

Als het duo nu ook nog snel het vijfde en laatste deel van Namibia wil afwerken kan het voor ons niet meer stuk.