Woestijnvalk 3 Bergun

Allez hop, weer een reeks die een cyclus afrond. Bergun is het einde van de eerste cyclus van Woestijnvalk, een strip die zich afspeelt tegen de achtergrond van W.O.II.

Alessandro 'Ali' is van Duits-Italiaanse oorsprong, zo ver is alles nog duidelijk. In de vorige delen heeft hij onder andere gevlogen voor de Duitsers die in een bloedige woestijnoorlog zijn verwikkeld, voor de Italianen, nadat zijn vliegtuig is neergestort in Pantelleria en daarna voor de Engelsen. Of dit allemaal te rijmen valt is nog de vraag, maar het is geen storend element. Alles is toch fictie, niet? Ook zoekt hij een manier om zijn ouders te vinden en is zijn vriendin Aïcha ondertussen zwanger van hem. Aïcha weet echter nog niet dat Ali niet langer in Pantelleria is maar heeft toch de moed in eigen handen genomen en vliegt richting Italië. Tijdens haar vlucht wordt ze onderschept door de Engelse luchtmacht en wonder boven wonder komt ze zo in het squadron terecht waar ook Ali deel van uitmaakt. Ze neemt dienst als verpleegster om zo dicht bij Ali te blijven maar daar is niet iedereen gelukkig mee. De nietsontziende rabauw Spencer, ook deel uitmakend van de Engelse luchtmacht, heeft andere plannen met het liefdesduo.

Deze introductie om je duidelijk te maken dat er wel heel wat toevalligheden in het verhaal zitten. Maar laat dit je niet weerhouden om de strip toch aan te schaffen. Het verhaal blijft spannend met onverwachte wendingen. En mocht je toch het gevoel hebben dat alles wat te vlotjes verloopt dan zijn er nog altijd de zeer bekoorlijke tekeningen die je over de streep kunnen trekken. Waar de tekenaar wat problemen heeft met profielen en gelaatsuitdrukkingen, hij is een meester in alles wat mechaniek betreft. Zumstein geeft zelf moedwillig toe dat hij de geschiedenis wat oneer heeft aangedaan door zijn vliegtuigen een facelift te geven waardoor ze niet alleen beter te onderscheiden zijn maar vooral eleganter ogen.

Woestijnvalk is een goed verhaal. Je kunt er alles in terug vinden. Romantiek, geweld, intrige en verraad. Maar of dit een blijver is betwijfel ik ten sterkste.