Freaks' School 2 Vreemde universiteit - Deel 2

Toegegeven, na de vorige recensie sloeg de schrik toch enigszins toe. Ik had deze reeks met stip aangeduid en dan kwam dat toch wel een beetje als een koude douche aan. Maar de nieuwsgierigheid dreef me er toch toe om deze eerste cyclus ter hand te nemen. En de strip voelt al heerlijk aan vanaf de eerste aanraking: lekker dik, veel te lezen dus, en papier van goede kwaliteit, waardoor ik al direct veel optimistischer werd. En ja hoor, het beviel me best.

Na de desastreuze eerste proeven van het trio in deze universiteit, die tot doel heeft om superhelden te vormen, hebben ze nog maar één kans. Ze moeten de laatste proef, de strategie-test, met vlag en wimpel winnen om nog te kunnen slagen. Maar ineens blijkt het examen uitgesteld en wordt de troep leerlingen naar een badhuis gebracht als ontspannend uitstapje. Alleen ontdekken de twee meisjes al vlug dat het badhuis eigenlijk het terrein is van de laatste test en dat die helemaal niet uitgesteld is. Integendeel, het doel is om zo veel mogelijk badpakken te ontfutselen van de medeleerlingen om zo punten te scoren. Maar ze zijn niet de enigen die deze informatie kennen en al vlug draait dit uit in totale chaos... zeker wanneer de superhelden-krachten ingezet worden. En blijkbaar heeft de directeur van de universiteit deze proef ook aangegrepen om een tv-ploeg uit te nodigen voor een verslag van de finale van het jaar, om zo de, enigszins tanende, interesse voor de school terug de hoogte in te jagen. Hij wil immers de universiteit op de kaart zetten als de beste van de wereld en schuwt daarvoor geen enkel middel.. en tja, dit is een buitenkans voor wat extra.. euh.. reclame. Deze losgeslagen keet krijgt dan nog onverwachts een apotheose met een machtig duel.

Compleet genieten... het is al even geleden dat een strip zoveel plezier weet te brengen, gewoon door het af en toe absurde verloop van het verhaal, waarbij dan nog een sausje van humor geserveerd wordt. Ondanks alle gevechten en kwade wil, druipt er gewoon levenslust en optimisme uit elke pagina en dat drijft me verder en verder in het verhaal. Zoals gezegd: puur genieten.

De tekeningen zijn expressief, dynamisch en zeer kleurvol, wat natuurlijk aansluit bij die basisinstelling van het trio: 'we kunnen alles aan en genieten ondertussen volop van het leven'. De twee, het verhaal en de tekeningen, zijn prachtig op elkaar ingespeeld. Maar toch een kleine suggestie aan DDB: de witte covers zijn veel mooier dan deze. Ik zou dan ook graag zien dat die in de toekomst gebruikt worden.

In het kort: een beloftevolle eerste cyclus... zeker op te volgen.