Deze luxe uitgave is een toevoegsel aan 'Het mysterie van de Grote Piramide'. Zoals elke liefhebber van de reeks 'De avonturen van Blake en Mortimer' wel zullen weten zijn beiden uit het verhaal gekomen met een gat in hun geheugen. Wat er net gebeurde toen ze de waarheid te weten kwamen in de grote piramide is door Abdel Razek vakkundig gewist omdat dit niet publiekelijk mocht geweten zijn. Ook al vertrouwde hij de twee helden, hij verkoos het zekere boven het onzekere.

In 'Het gedroomde avontuur' zijn Blake en Mortimer twee heren op leeftijd, grijs haar en rimpels alom tegenwoordig maar nog steeds strijdvaardig. Het is een verslag in brieven, een over en weer geschrijf dus tussen beide heren. Zij beleven samen dezelfde droom, een droom die hun eindelijk duidelijk maakt wat er nu in de Grote piramide is gebeurd. Waarom ze dit nu pas mogen weten verduidelijkt het verhaal wel. My lips are sealed.

Over de uitgave niets dan goed, over de inhoud toch enige gereserveerdheid. Het boekje bestaat dus volledig over een pagina tekst aangevuld met een pagina met één tekening, een aanvulsel op de tekst en een verduidelijking voor de lezer die het 'Mysterie van de Grote Piramide' niet echt meer in zijn geheugen heeft.

Bij het sluiten van het boekje van 48 pagina's (A5 formaat) blijf je toch wat op je honger zitten. Het concept is leuk maar de uitwerking kon beter. Meer inhoud, meer geheimdoenerij, meer van alles. Als je dan weet dat de Franse uitgave dateert van 1998 kan je je afvragen of men zich niet beter tot die uitgave had beperkt in plaats van die alsnog te vertalen en in het Nederlands uit te brengen.

Om kort te zijn: een leuk item voor verzamellaars maar de verwachtingen lagen hoger.