G. Raf Zerk 30 Vragen over leven en dood

Voor mij was dit de eerste keer dat ik G.Raf Zerk ter hand nam en ik keek dan ook wel uit naar een half uurtje vertier. En het begint zeer goed, in deze tijden van GAS-boetes: een pagina-grote tekening van een kerkhof, waarbij op de muur een aanplak-biljet hangt met de melding: 'Alle religieuze symbolen zijn op deze begraafplaats bij wet verboden (gemeentelijke wet van 27-7-2013)'. En dan zie je Raf met zijn kruiwagen verschillende kruisen het kerkhof uit brengen... geweldig toch? In één tekening, een voltreffer van formaat.

En eigenlijk begint het slechts daarna: de gags, meestal gespreid over enkele pagina's trekken zich dan pas volledig op gang. Soms een tweestrijd tussen pietje dood en vrouwe leven, soms absurde verhalen van een paar bewoners van de graven of andere bizarre situaties die zich voordoen op een kerkhof en dat wordt allemaal deskundig becommentarieerd door Raf. We gaan van de éne onverwachte wending naar de andere. En toch... Zelfs binnen dit ene nummer, begint de situationele humor af en toe voorspelbaar te zijn en dat is wel jammer. Natuurlijk, is dit misschien wel te verwachten bij nummer 30 in de reeks, maar het blijft wel een spijtige zaak om vast te stellen. Iets meer afwisseling en originaliteit zou welkom zijn. Dit neemt niet weg dat de gags werken en grappig zijn. Het blijft plezant om te lezen en de lach ontbreekt zeker niet.

In het kort: geen top-aflevering, maar desalniettemin wel een half uurtje plezier.