De Kiekeboes special 5 Music maestro

Een special van De Kiekeboes betekent altijd veel leesplezier en dat voor een klein prijsje. Deze Music Maestro lost die belofte volledig in. Drie goede verhalen, die dan nog aangevuld worden met heel wat puzzels, perfect voor een namiddagje binnen op een druilerige dag zoals vandaag.

De drie verhalen zijn: 'Havana Gilla', 'Lang zullen ze leven' en 'Vrolijke, vrolijke vrienden'. Als je even kijkt naar de cover van de eerste en de titels van de laatste twee verhalen, is het wel duidelijk waarom de verzamelnaam Music Maestro is, niet waar? Toch hebben ze niet heel veel te maken met muziek tijdens het verloop van het verhaal. Juist daarom vind ik de keuze om ze samen te nemen zeer geslaagd. Het zijn allemaal andere insteken en verhaallijnen, zonder dat er ook maar even sleur in kruipt en dat zorgt er voor dat ik dit in één ruk kan uitlezen.

In 'Havana Gilla' wordt Marcel door zijn baas belast om in Havana (Cuba) een kistje sigaren te gaan ophalen. Charlotte vertrouwt het niet echt, een gratis reis naar Cuba voor een doosje van 10 sigaren, en staat er op om mee op reis te gaan. Natuurlijk was het instinct van Charlotte weer absoluut correct en zit er een slecht geurtje aan deze hele zaak.

Het tweede verhaal, 'Lang zullen ze leven', brengt een mysterie naar de voordeur van Marcel en Charlotte. Staf Auder, een oude man die bijna hun buurman was geweest, bezoekt hen en kan nog juist voor hij sterft, zeggen dat er vreemde en dodelijke zaken gebeuren in zijn bejaardentehuis. De bezorgdheid is gewekt en de Kiekeboes gaan op onderzoek.

'Vrolijke, vrolijke vrienden', tenslotte, start wanneer Marcel een oude brief krijgt. Na 35 jaar onderweg, wordt ie eindelijk geleverd. In die brief staat dat zijn jeugdvriend het geheim van het kasteeltje ontdekt heeft. Toen Marcel jong was, zijn ze eenmalig naar Schapendonk op vakantie gegaan en samen met zijn vrienden speelden ze rond het kasteeltje. De nieuwsgierigheid naar dit geheim, brengt Marcel er toe om zijn hele familie mee te slepen naar daar om dit geheim te ontsluieren.

Zoals je merkt, is dit een leuke afwisseling in omgevingen en situaties waarin iedereen terecht komt. Ook de presentatie is speciaal. Het voelt aan alsof je een magazine in de hand hebt liggen, wat nog versterkt wordt door de aanwezigheid van een horoscoop, een typische vragenlijst en een paar puzzels. Hier is veel leuks verzameld en gelukkig staan de oplossingen er ook in.. gewoon om zeker te zijn dat je juist bent, natuurlijk.

In het kort: heel plezante special.