Pema Ling 1 Van tranen en bloed

Dat Georges Bess een passie voor Tibet heeft (voor alle duidelijkheid: ik bedoel niet de tekenaar van Rik Ringers), wisten al sinds De Blanke Lama, een reeks van Alessandro Jodorowsky die hij van tekeningen voorzag. Bess bezoekt vaak deze mystieke streek en het zou me niet verwonderen dat hij tijdens een van zijn wandelingen in de bergen op het idee kwam om zelf een reeks te schrijven die zich in Tibet afspeelt.

Het moet daar gezonde berglucht zijn, want hij is met veel inspiratie huiswaarts gekeerd. Het eerste deel van zijn nieuwe reeks, Pema Ling, is alvast een voltreffer. In Van tranen en bloed maken we kennis met de jonge Pema Ling. Het meisje heeft net haar vader, een rondreizende kunstenaar, verloren. Verkleed als jongetje stuurt een oom haar naar een klooster. Maar het saaie monnikenleven interesseert haar niet. Ze wil krijger worden en wraak nemen op de moordenaars van haar vader...

Het verhaal komt wat traag en moeilijk op gang. Het mystieke gezwets van de eerste bladzijden deed me het ergste vermoeden, maar gelukkig groeit deze strip al snel uit tot een boeiend en leesbaar verhaal. Door de vele flashbacks, waarin we te weten komen hoe Tsanga, de vader van Pema Ling, aan zijn einde is gekomen, moet je er wel je aandacht blijven bijhouden, maar ze zorgen er wel voor dat het scenario minder klassiek en rechtlijnig van opbouw is.

Maar het zijn toch vooral de gedetailleerde en expressieve tekeningen die indruk maken. Met een meer dan geslaagde inkleuring erbovenop. 't Is zelfs dubbel genieten, want bij de eerste druk zit achteraan als extraatje nog een schetsboek. Een reeks om in de gaten te houden.