Dance Academy 8 Deel 8

Ons dansend en jeugdig trio wordt geconfronteerd met voortekenen. En dan moeten ze nog een ballet-voorstelling geven. Dat is toch echt wel het noodlot uitdagen. Zelden lijkt de uitspraak ‘Break a leg!’ zo op zijn plaats, dan voor deze drie. (Voor alle duidelijkheid, “Break a leg!” is geen verwensing, maar eerder een wens dat je veel geluk en succes zult hebben met je optreden.)

In ieder geval wanneer het trio naar school toe wandelt, is er om elke hoek wel een nieuw voorteken te vinden. Julia en Lucy geloven er niet zo veel van, maar Laila ziet echt overal iets. Wanneer er verteld wordt dat er een ballet-voorstelling moet gegeven worden, lijken al die voortekens uit te komen. Maar de drie laten zich niet kennen en wanneer de rollen voor deze versie van Sneeuwwitje uitgedeeld worden, staan ze op de voorste rij. Laila zal een bosgeest spelen, Lucy de spiegel aan de wand en Julia de prinses. Dat ziet die laatste echter niet zitten en ze vraagt om eindelijk eens een slechte rol te mogen spelen. Carla, de arrogante rivale, wil eveneens haar terugkerende rol van slechte heks niet nog eens spelen en dus is de oplossing vlug gevonden: de twee ruilen van rol. Maar die aanpassing verloopt toch niet zo simpel. Carla moet haar arrogantie laten varen om de rol van lieve prinses overtuigend te kunnen spelen, terwijl Julia haar hatelijke kant naar voor moet halen. Niet evident voor beide hoofdrolspelers. De gedwongen gedragsveranderingen sijpelen al vlug door in het dagelijkse leven en bijgevolg ziet de onmiddellijke omgeving mee af tijdens de repetitie-periode.

Het verhaal en de opzet is goed gevonden en levert bijwijlen hilarische momenten op. Ondanks dat dit een stripreeks is voor de jongere generatie, heb ik me ook uitstekend geamuseerd. Dit wordt dan ook nog naadloos aangevuld met een prima tekenpartij, die alles zeer kleurvol en vol energie weergeeft. Het is gewoon een plezier geweest om te lezen. Het wordt niet oeverloos getrokken en er wordt niet eindeloos hetzelfde grapje uitgehaald. Nee hoor. Het klopt helemaal en is hierdoor prachtig af.

In het kort: topper binnen de reeks