Suske en Wiske 326 De zwarte tulp

Krimson krijgt tijdens een gevecht op leven en dood tegen Sus, Wis, Jerom en Lambik een blaaspijltje in zijn lichaam met een speciaal mengsel van Professor Barabas. Het bevat een chemische stof op basis van een witte tulp. Wie dit toegediend krijgt veranderd compleet van karakter. Krimson krijgt dus spijt van zijn daden en wil alles terug goed maken. Dit wordt zelf zo erg dat hij er onder begint te lijden en ziek op zijn sterfbed neervalt. De enige oplossing om dit proces om te keren is om in Haarlem, in het jaar 1637, op zoek te gaan naar de enige gekende zwarte tulp. Maar dit loopt niet van een leien dakje.

Sinds Peter van Gucht en Luc Morjaeu Suske en Wiske hebben opgenomen is er weer wat vaart in de verhaallijn gekomen. Ook deze 326ste strip uit de reeks is wat we verwachten van een modern stripverhaal voor de jeugd. Het verhaal zit vol spanning en heeft de vaart die een verhaal interessant houden. Niet alleen dat maar ook de tekenstijl van Morjaeu en dan vooral de uitgewerkte achtergronden zorgen voor een aangename lectuur en geven een waarheidsgetrouw beeld weer van hoe het in 1637 moet geweest zijn. Je krijgt enkele wetenswaardigheden van die tijd mee terwijl je toch het verhaal met volle teugen smaakt.

Ook dit deel is dus weer een schot in de roos. Hopelijk kan men het hels tempo aan en blijft men zeer accuraat de verhalen op papier zetten. Een geslaagd verhaal door een geslaagd duo.