De Campbells 1 Inferno

Bij het zien van de cover van deze strip denk je misschien toch niet weer een piratenstrip, maar deze reeks heeft wel een andere inslag dan een klassiek piratenverhaal. Alhoewel het uitgangspunt nogal zwaar is, is het een luchtige strip. Een echte avonturenstrip met de nodige humor.
Campbell heeft zich na de moord op zijn vrouw teruggetrokken uit het piratenleven om zich volledig te focussen op de opvoeding van zijn twee dochters: de kleuter Genova en de puberende Itaca.
De piraat Inferno, die verantwoordelijk is voor de dood van Campbells vrouw blijft echter op hem jagen om zo definitief af te rekenen met een spook uit zijn verleden (en dat mag je wel letterlijk nemen). Als man zonder scrupules gaat hij daarvoor nietsontziend te werk, hij weet zelfs de Engelsen zover te krijgen dat hij tot baron wordt benoemd, terwijl hij het vuile werk door anderen laat doen. De komische noot wordt verzorgd door de grootsprakerige piraat Carapepino, en allerhande andere nevenfiguren.
Munuera heeft deze niet alleen de tekenpen in de hand maar zorgt ook voor de scenario’s. Dit album is eigenlijk een opeenvolging van kortverhalen die eerder in Spirou verschenen, maar ze vormen toch een samenhangend geheel.
De luchtige, zwierige tekenfilmstijl van Munuera tilt de verhaaltjes naar een hoger niveau. Maar het zou wel leuk zijn als Munuera in de toekomst een lang verhaal zou maken in plaats van die korte verhaaltjes. Er is wel beterschap op komst want recent stond er al een verhaal in twee afleveringen in Spirou, dus dan spreken we toch al over verhalen van 14 pagina’s. Misschien komt het er wel van als betoveringen eenmaal is afgewerkt en als blijkt dat de Campbells aanslaan bij het publiek. Mij heeft Munuera alvast weten te overtuigen!