Het territorium 3 Verdwijning

'Territorium' is één van de vele reeksen die bij uitgeverij Talent het levenslicht zagen, maar iedereen weet hoe dat afgelopen is. De reeks kreeg toen zelfs een lidwoord meer in de titel. Dat Medusa deze heeft opgenomen en verder wil uitgeven, stemt me gelukkig. Het eerste deel trof direct doel en bleef lang in mijn geheugen hangen. Er sprong dus iemand een gat in de lucht toen, weliswaar tien jaar na datum, deel twee werd uitgebracht en nog geen jaar later het derde deel. Want... Corbeyran heeft me altijd al gefascineerd. 'Verdwijning' is bovendien zijn honderdste scenario ooit. Laten we dus, een beetje aan de late kant, de verjaardagstaart aansnijden en de gezangen aanheffen.

Nigel Byrn is nog steeds op zoek naar Kirstie en de toedracht van wat er die avond op het feestje van Wendy gebeurde. Helen ontdekt in een boekenkast een oude foto waar Kirstie op staat, in gezelschap van een bebaard type met op zijn t-shirt het opschrift 'Pulp Culture'.
Nigel zit ondertussen in de ondervragingskamer van de plaatselijke politie waar hij vast zit voor moord, ook al weten we allemaal dat hij onschuldig is. Maar de politie denkt daar dus anders over. Het lukt hem te ontsnappen door de eeuwenoude truc met het toilet, gaat de foto ophalen bij Helen en zet het onderzoek in naar wat de man met de bedrukte t-shirt kan te maken hebben met het hele mysterie.

Een snel scenario dat je bij de keel grijpt, meer hoef je hier niet over te weten. De tekeningen van Espé zijn navenant. Snel, spannend en met veel schwung getekend. En dat het verhaal niet altijd afloopt zoals we zouden willen, dat weten we al van de vorige delen.

Een horrorverhaal dat je het gevoel geeft dat het toch zou kunnen gebeuren, op ieder moment van de dag? Als je dat gevoel kan creëren ben je een meester. Wel, Corbeyran is zo iemand!!