XIII Mystery 7 Betty Barnowsky

Als er nu een stripserie is waarvan de spin-offs niet als commerciële uitmelkerij mogen worden beschouwd, is het wel deze reeks. Meer nog, de verhalen van XIII Mystery zijn in mijn ogen eigenlijk beter dan de voortzetting van de hoofdreeks. Er is dan ook goed nagedacht welke personages extra aandacht verdienen, en ook de auteursteams zijn niet van de minsten. Om Betty Barnowsky te belichten werden Joël Callède en Sylvain Vallée aangesproken. Beide heren hebben al een mooie bibliografie opgebouwd van strips die ik goed kan smaken, al is het een doorn in mijn oog dat de vertaling van “Er was eens”, toch een bekroonde reeks, vroegtijdig werd stopgezet door Standaard Uitgeverij, maar dat is een ander verhaal.
In dit deel staat dus de ex-S.P.A.D.S.-sergeante centraal. In tegenstelling tot Billy Stockton, die de hoofdrol wegkaapte in het vorige deel, heeft Betty wel een belangrijke rol gespeeld in het verhaal. In de nieuwe verhalen steekt ze zelfs Jones naar de kroon als vrouwelijke hoofdrol, maar die zit dan ook ergens gevangen in Afghanistan.
Betty laat voor het eerst van zich spreken in deel 4, S.P.A.D.S., als een schuchtere sergeant die onder de indruk raakt van XIII, en er zelfs verliefd op wordt. XIII duikt er na zijn ontsnapping uit Plain Rock (met de hulp van Billy) onder in het kamp van de S.PA.D.S. in San Miguel om er meer te weten te komen over Steve Rowland. Betty blijkt een cruciale getuige te zijn wanneer blijkt dat ze Rowland een jaar na zijn overlijden heeft teruggezien met Mc Call, de chef van de S.P.A.D.S.
Kolonel Mc Call wil dan ook Betty en XIII uit de weg ruimen omdat ze tegen hem kunnen getuigen, en hij krijgt daarbij de steun van sergeant Quinn, die nog een appeltje te schillen heeft met XIII.
Met de hulp van Jones kunnen ze echter ontsnappen en kunnen ze later het complot in deel 5, “Rood alarm”, nog helpen verijdelen.
Dit verhaal speelt zich af net na “Rood alarm” en voor Betty terugkeert naar markies Armand de Pressau. Betty wordt ontvangen op het Witte Huis om er een lintje te krijgen van de president voor haar rol in het verijdelen van het complot. Daar krijgt ze ook een speciale opdracht van Generaal Carington. Als oprichter van de speciale divisie S.P.A.D.S.wil hij de grove borstel door de eenheid halen en alle elementen die hebben meegeholpen aan het complot uitzuiveren. Met de hulp van Betty trekt hij terug naar San Miguel om deze moeilijke opdracht tot een goed einde te brengen.

Door de nauwe link met de delen 4 en 5, heeft u meteen ook weer een goede reden om weer enkele delen uit de hoofdreeks ter hand te nemen voor je aan dit verhaal begint. Callède heeft ons een prachtig verhaal bezorgd. Niet alleen staat het bol van de spanning en de nodige actie. Er is ook tijd genomen om Betty's problemen en gevoelens te behandelen. Betty wordt neergezet als een twijfelende vrouw van vlees en bloed die door omstandigheden in het leger is geraakt om zich ergens thuis te voelen. Alhoewel ze weet hoe ze iemand moet doden, blijft ze een onzekere vrouw. Ze twijfelt over haar toekomst en het leven in het algemeen.
De tekeningen van Vallée zijn realistischer van stijl dan zijn werk voor “Er was eens”. Dit sluit dan ook beter aan bij de stijl van XIII.
Kortom, dit is een absolute aanrader!